Bankansatte opfordres til at sladre

Bankansatte skal kunne sladre anonymt til myndighederne, hvis de mener, at deres bank har kurs mod et kollaps

Mange kunder i Roskilde Bank ville formentlig have ønsket sig en sladretjeneste for de ansatte i den nu hedengangne bank. (Foto: Claus Lunde)
Mange kunder i Roskilde Bank ville formentlig have ønsket sig en sladretjeneste for de ansatte i den nu hedengangne bank. (Foto: Claus Lunde)

EU-Kommissionen er på vej med tre direktiver, der skal bane vej for en fælles såkaldt 'whistleblowerordning' i banker og andre finansvirksomheder. Det skriver Politiken onsdag.

Den nye 'sladretjeneste' giver de bankansatte mulighed for helt anonymt at kontakte myndighederne, hvis de hører, mærker eller fornemmer, at deres bank er i knibe.

Det oplyser Finanstilsynet, der nu sammen med det danske EU-formandskab skal gøre de nye lovregler klar til brug.

- Der har været støtte til forslaget fra alle EU's medlemslande, der har faktisk slet ikke været kritiske røster, så derfor er der ikke nogen tvivl om, at det her bliver ført ud i livet, siger kontorchef i Finanstilsynet Annette Bjaaland til Politiken.

Se også: Banker skjuler elendige udlån

Tør ikke stå frem
I princippet har de ansatte i danske finansvirksomheder allerede en whistleblowerordning, men de er ikke garanteret den anonymitet, som EU nu vil give dem, og derfor har indberetningerne hidtil været yderst sjældne.

Det er de bankansattes fagforening, Finansforbundet, der i alliance med de europæiske søsterorganisationer har presset på for at få en anonym meldetjeneste i finanssektoren.

- Der er mange medarbejdere, der bærer rundt på vigtig viden om bankens økonomiske sundhedstilstand.

- Men der er altså ingen, der tør fortælle om bankledelsens dispositioner, hvis de bagefter skal stå skoleret over for den selv samme ledelse, siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

Se også: Banker skal oplyse bedre om tabsrisiko Læs også: Banker skal oplyse bedre om tabsrisiko

Kan stoppe i tide
Michael Budolfsen peger på krakket i den nordjyske EBH Bank som et godt eksempel på behovet for en anonym meldetjeneste.

Her viste det sig, at bankens likviditetschef flere gange havde forsøgt at råbe ledelsen op, da banken havde sat kurs mod afgrunden.

- Havde likviditetschefen haft mulighed for at kontakte Finanstilsynet anonymt, havde han måske også gjort det, og det kunne måske have stoppet katastrofen, siger Michael Budolfsen.

0 kommentarer
Vis kommentarer