Nethandel gik frem med 15 procent i 2011

Danskernes køb på nettet vokser fortsat i omfang - ikke mindst danskere over 50 år er gode netkunder.

Danskernes nethandel spæner derudaf. (Foto: Colourbox)
Danskernes nethandel spæner derudaf. (Foto: Colourbox)

Danskerne fortsætter med at handle varer via nettet. Sidste år købte vi for i alt 46 milliarder kroner på nettet - en stigning på 15 procent i forhold til året før.

Det viser Dansk e-handelsanalyse, som netop er offentliggjort af Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH.

Af de 46 milliarder kroner gik de 9 milliarder til udenlandske netbutikker.

LÆS: Se også: Danskerne nethandler som aldrig før Danskerne nethandler som aldrig før

Mest handlede varer er tøj og sko - og her gik salget 12 procent frem i 2011.

I alt har tre millioner danskere handlet via nettet inden for det seneste år. Især de etablerede over 50 år lægger flest penge i netbutikkerne, viser rapporten.

- Danskere over 50 år handler meget på nettet, er målrettede, og så køber de ofte relativt dyre ting som rejser, underholdning, elektronik og udstyr til boligen, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

- De er målrettede forbrugere, som har tjekket priser og varer, så de afbryder sjældent købet undervejs. Og så er de ikke nær så prisfølsomme i forhold til leveringsomkostninger som dem under 25 år, tilføjer han.

De unge under 25 år køber for mindre beløb. Det kan være til optankning af mobiltelefoner eller downloads.

De bruger ofte butikken til at tjekke prisen, inden de klikker væk og "afbryder købet".

- Det er vigtigt for netbutikkerne at følge denne målgruppe tæt, da de er fremtidens forbrugere, konstaterer Henrik Theil.

De unge adskiller sig fra de øvrige danskere ved, at de i højere grad følger anbefalinger fra venner, køber meget i udlandet på grund af det bredere udvalg, er prisfølsomme og utålmodige.

0 kommentarer
Vis kommentarer