PointShop.dk får hård kritik

PointShop.dk er blot en af de sider, som hver dag udsender ulovlige spam-mails. Et andet og mere presserende problem er, at det kan komme til at koste dig tusindvis af kroner

Anette Sluth ville overraske sin mand med en ny mobiltelefon. Derfor blev hun glad, da en mail i hendes indboks hævdede, at hun havde vundet en gratis. Men hun så aldrig noget til telefonen, og kom kun med nød og næppe ud af en såkaldt 'aftale' med firmaet bag. (Foto: DR)
Anette Sluth ville overraske sin mand med en ny mobiltelefon. Derfor blev hun glad, da en mail i hendes indboks hævdede, at hun havde vundet en gratis. Men hun så aldrig noget til telefonen, og kom kun med nød og næppe ud af en såkaldt 'aftale' med firmaet bag. (Foto: DR)

PointShop.dk med base i Aalborg kommer i aftenens Kontant-udsendelse på DR1 under kærlig behandling.

Firmaet udsender hver dag masser af spam-mails, hvor de hævder overfor modtagerne, at de har vundet skønne præmier. Men har de nu også det?

En der har modtaget af mail fra firmaet er Anette Sluth, og hun føler sig snydt og meget dum.

- Man er jo ikke ligefrem stolt af at sidde og sige, man er røget i sådan en fælde, siger Anette Sluth til Kontant.

270 kr. om måneden
Hun modtog for en måned siden en mail fra PointShop, hvor der stod, at hun havde vundet en ny mobiltelefon.

- Eneste jeg skulle var at betale et ekspeditionsgebyr på fem kroner, siger Anette Sluth, der er tidligere regnskabschef.

Der stod ikke noget med småt, så Anette betalte de fem kroner. Men ved at sige 'ja tak' til gebyret, sagde hun også automatisk 'ja tak' til et VIP-prøvemedlemskab. Det er gratis de første syv dage, men herefter koster det 270 kroner om måneden.

Her gik det op for hende, at hun var blevet taget ved næsen. Men hun kunne ikke komme ud af medlemsskabet de første syv dage, og hun modtog aldrig telefonen.

Kritiseret af Forbrugerombudsmanden
Myndighederne har tidligere kritiseret PointShops metoder. Det skete ved at Forbrugerombudsmanden sendte et fire siders kritisk brev til firmaet, hvor han påpegede, at markedsføringsloven blev brudt igen og igen. Af loven fremgår det nemlig klart, at man ikke må sende elektronisk reklame til nogen uden samtykke.

Ombudsmanden udtaler sig ikke i verserende sager, men hos Forbrugerrådet er man rystet over PointShops metoder.

- Udadtil ser det meget tilforladeligt ud, men bagsiden af medaljen er, at de forlænger et abonnement, uden forbrugeren er klar over det. Sådan indgår man altså ikke en aftale, siger jurist i Forbrugerrådet, Anette Høyrup.

PointShop: Vi lokker ikke
Selvom PointShop i flere tilfælde bryder loven, så synes direktøren for firmaet umiddelbart ikke, at de lokker kunder ind i butikken under falske præmisser.

- Jeg synes ikke, det er falske præmisser. Vi tilbyder et VIP-medlemskab. I det ligger der, som vi skriver i vores betingelser, at man aktivt skal acceptere, og hvis du ikke afmelder det, så løber det som et abonnement som automatisk vil blive fornyet, siger direktør Magnus Kjøller fra PointShop.

Men det stemmer ikke overens med Forbrugerombudsmandens kritik. Han siger nemlig, at du aktivt skal forny medlemsskabet fra gang til gang.

Telefonselskabet konkurs
- Jeg vil kigge på det, siger Magnus Kjøller til Kontant.

Og til spørgsmålet om hvorfor Anette Sluth aldrig modtog sin mobiltelefon, svarer direktøren:

- Som udgangspunkt får man det, vi lover. Men firmaet der skulle levere mobiltelefonerne, var beklageligvis gået konkurs.

I programmet kan du se flere eksempler på, hvordan PointShop.dk snyder kunderne.

Kontant bliver sendt i aften på DR1 klokken 21.25.

1 af 2 Magnus Kjøller er direktør for firmaet PointShop. Firmaet har tidligere fået en påtale af Forbrugerombudsmanden, men i aftenens udsendelse af Kontant viser de, hvordan firmaet fortsætter med sine ulovlige metoder. (Foto: DR)
2 af 2 Anette Sluth ville overraske sin mand med en ny mobiltelefon. Derfor blev hun glad, da en mail i hendes indboks hævdede, at hun havde vundet en gratis. Men hun så aldrig noget til telefonen, og kom kun med nød og næppe ud af en såkaldt 'aftale' med firmaet bag. (Foto: DR)
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen