PointShop.dk: Vi snyder ikke kunderne

Efter Kontant i går kunne afsløre, hvordan PointShop.dk snyder sine kunder, ændrer firmaet flere ting på hjemmesiden. Men de vil stadig ikke rette sig efter Forbrugerombudsmandens kritik

Direktør for PointShop.dk Magnus Kjøller svarede i går på kritiske spørgsmål fra Kontants vært. Du kan nu læse firmaets version af historien på deres hjemmeside. (Foto: DR)
Direktør for PointShop.dk Magnus Kjøller svarede i går på kritiske spørgsmål fra Kontants vært. Du kan nu læse firmaets version af historien på deres hjemmeside. (Foto: DR)

'Vi har selvfølgelig ingen interesse i at snyde folk, da vi ønsker at eksistere både i dag og i morgen.'

Sådan indleder PointShop.dk sin kritik af DR-programmet Kontants fremstilling af firmaet.

Det sker efter at forbrugerprogrammet i går kunne afsløre, hvordan firmaet, selv efter påtale fra Forbrugerombudsmanden, stadig ikke følger dansk lovgivning.

Sådan laver man ikke aftaler
I programmet udtalte Forbrugerrådet sig blandt andet, hvor de kom med følgende kritik af firmaets metoder:

- Udadtil ser det meget tilforladeligt ud, men bagsiden af medaljen er, at de forlænger et abonnement, uden forbrugeren er klar over det. Sådan indgår man altså ikke en aftale, siger jurist i Forbrugerrådet, Anette Høyrup.

'Vil gøre det tydeligere på hjemmesiden'
PointShop.dk skriver nu på hjemmesiden, at de tidligere har vist det fire steder på siden, at man tilmeldte sig et løbende abonnement.

Men nu vil de præcisere det:

'På baggrund af den kritik, vi har fået, vælger vi derfor fremadrettet at skrive det endnu en gang - denne gang direkte ved betalingsvinduet, hvor man indtaster sine kreditkortoplysninger.'

Lytter stadig ikke til Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden er tidligere kommet med kritik af firmaet, hvor han sagde, at markedsføringsloven blev brudt igen og igen.

Af loven fremgår det nemlig klart, at man ikke må sende elektronisk reklame til nogen uden samtykke.

Men det betyder ikke i PointShops optik, at de skal rette sig efter det:

'Vi respekterer Forbrugerombudsmanden, men det betyder ikke, at vi er enige i alle hans henstillinger. Det er vigtigt at forstå, at det, som Forbrugerombudsmanden kommer med, er 'henstillinger'. En ting er ikke ulovlig, fordi han mener, det er - først det øjeblik en dommer træffer en afgørelse. Og det sker ofte, at Forbrugerombudsmanden ikke får ret.'

Selv siger Forbrugerombudsmanden til ekstrabladet.dk:

- Vi afventer PointShops formelle svar på vores brev. Derefter tager vi stilling til sagen.

Du kan læse hele svaret fra PointShop.dk her.

Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen