20.000 får uventet mobil-smæk

Hov - du skal lige betale: Mobilkunder raser over regning, der kommer flere måneder for sent

- Man bliver irriteret over sådan noget, siger Ulla Sindbjerg Jensen fra Sommersted, der efter lang tid har fået en regning fra Aspiro. (Foto: Anders Brohus)
- Man bliver irriteret over sådan noget, siger Ulla Sindbjerg Jensen fra Sommersted, der efter lang tid har fået en regning fra Aspiro. (Foto: Anders Brohus)

Forestil dig, at du er ude at handle i Fakta. Du køber mælk, brød og lidt småting. Et halvt år efter sidder du hjemme i sofaen, og pludselig kommer regningen dumpende ind ad brevsprækken.

Et lignende problem sidder rundt regnet 20.000 kunder, som hører under TDC’s net, og roder med nu.

Kunderne har i perioden november 2009 til april 2010 købt mobiltjenester, såsom ringetoner, fra indholdstjenesten Aspiro.

Men på grund af en teknisk fejl fra Aspiros side mellem firmaet og TDC har kunderne ikke betalt en rød reje, indtil de for en uge siden modtog beskeden: ’Du er ved en fejl ikke blevet opkrævet for køb fra november 2009 – april 2010 af indholdstjenester fra Aspiro. Opkrævningen sker på næste mobilregning! Vh. Aspiro’.

Mange kunder er rasende og har svært ved at gennemskue, hvad det er, de har købt. Og hos Aspiros kundeservice er der for det meste optaget.

Ikke rimeligt
Ulla Sindbjerg Jensen er en af 2000 kunder hos Telmore, som på grund af fejlen, har fået et ’eftersmæk’ på et par hundrede kroner. Mobilen tilhører hendes søn Christian, men betales af Ulla og hendes mand. Ulla er gal over, at der kan gå så lang tid, inden regningen kommer.

– Det er ikke rimeligt. Der kan jo ske mange ting i den periode. Det er forkert, at man kan gøre det så lang tid efter. Man bliver irriteret over sådan noget, siger Ulla, der nu har fået lovning på, at Aspiro betaler 60 kroner tilbage, som de indrømmer, at de fejlagtigt har trukket.

Rodet og uelegant
Hos Forbrugerrådet kalder man fejlen rodet og uelegant, men samtidig fastslår man, at Aspiro ikke har brudt nogen regler ved at sende regningen ud så sent.

Forbrugerrådet opfordrer kunder, som er i tvivl om, hvorvidt de har modtaget services fra Aspiro, til at kontakte firmaet og bede dem om at dokumentere aftalen.

Ulla Sindbjerg Jensen kunne ikke få dokumentation, og derfor valgte Aspiro at betale pengene tilbage. Men stod det til økonom i Forbrugerrådet Martin Salermon, burde alle kunder få deres penge tilbage.

– Hvis de begynder at tilbagebetale penge, bør de betale tilbage til alle kunder. Det bør ikke være nødvendigt at ringe ind og klage, hvis de alligevel har en politik om, at det er noget, de ikke vil tage penge for, siger Martin Salermon.

Både TDC og Telmore er utilfredse med Aspiro, men vælger dog at fortsætte samarbejdet.

– De burde have opdaget fejlen meget tidligere, siger projektchef i TDC Jakob Lind.

Aspiro undskylder og forsøger nu at gøre ventetiden hos kundeservice kortere.

0 kommentarer
Vis kommentarer