Beskyt dig mod butiks-bankerot

null

Betal aldrig forud
Du bør aldrig betale, før du får varen med hjem. Heller ikke når du køber store varer som en cykel, en computer eller en frakke, der måske først skal bestilles.

- Man bør aldrig betale den fulde pris på forhånd. Højst ti, maksimalt 20, procent af købsprisen. Hvis butikken ikke vil være med til det, så skal man finde en anden at handle hos. Så er der noget, der tyder på, at der er svage led, siden butikken ikke har penge til at lægge ud, siger Sonny Kristoffersen.

Få en bankgaranti
Hvis du køber rigtigt dyrt ind, vil selv ti procents forskud løbe op i mange penge. I så fald er det en god idé at få en bankgaranti fra din egen bank og give den til forretningen. På den måde kan begge parter være sikre.

Brug internationale kreditkort
Hvis du køber julegaverne med enten Eurocard, Mastercard eller Diners Club-kort, kan du som oftest få pengene igen, også selv om butikken krakker, inden du har fået varen udleveret. Det skyldes, at der er tale om et oprindeligt trepartsforhold, hvor pengene først bliver hævet fra din konto et stykke tid efter, du køber varen. Visa-kort er i nogle tilfælde også omfattet af reglen - bare der går lang nok tid fra dit køb, til pengene blev hævet på din konto.

Det er i princippet et krav, at du først prøver at få pengene ud af konkursboet, før du går til kredit-selskabet.

Tag forbrugslån i butikken
Det er dyrt at tage forbrugslån, men de hurtige lån har i hvert fald én fordel. Det er nemlig også et oprindeligt trepartsforhold, hvis du tager lån til en vare, hvor du køber den. Dermed kan du også kræve pengene tilbage fra eksempelvis Acceptcard og fra købekort til alt fra Rødovre til Haderslev. Hvis du ikke låner til hele købet, kan du dog ikke få flere penge retur, end du har lånt.

Se butikken i kortene
Hvis du vil kende guldsmedens økonomi, før du bestiller smykker til din udkårne, kan du købe det seneste årsregnskab på cvr.dk. Virksomheder, der kun er ejet af en enkelt person, kan du dog ikke få regnskaber for. Og husk, at meget kan have ændret sig, siden sidste regnskab blev lavet. På forbrugerstyrelsen.dk kan du også bruge funktionen 'Firmatjek'.

- Før du skal ud og købe en større forbrugsgode er det en god idé at tjekke, om den forhandler, du er ved at gå i seng med, står anført som en, der ikke vil følge Forbrugerklagenævnets afgørelse, siger Sonny Kristoffersen.

Butikskæder er sikrere
Der er eksempler på, at filialer af butikskæder ikke vil bytte eller reparere varer, der er købt i en konkursramt filial. I mange tilfælde tager søsterbutikkerne dog ansvaret på deres skuldre og - ifølge Sonny Kristoffersen - vil forbrugerne ofte have ret til at få samme service i hele butikskæden.

- Som udgangspunkt må alle i butikskæden hæfte, medmindre der konkret har stået, at varen kun kan byttes i én butik. Det afgørende er ikke butikkernes konstruktion, men hvilken information forbrugerne har fået i købeøjeblikket, siger han.

Kontakt producenten, hvis skaden er sket
Hvis der er fejl eller mangler på din vare, og butikken er gået konkurs, er det en god idé at kontakte producenten - altså det firma, der har produceret din vare. De kan måske reparere skaden for dig, når du forklarer dem, hvad der er sket - eller de kan henvise til en anden butik, der mod betaling kan reparere din vare.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere