Bankfolk scorer selv på dine lån

Mere end 90 procent af danske bankansatte er underlagt provisionslignende ordninger, der belønner sælgeren med helt op til 10 procent af salget

Det er relativt nyt, at bankverdenen er så kommercialiseret. Men den gode sælger er stadig den, der står for en handel, der glæder begge parter. (Foto: colourbox)
Det er relativt nyt, at bankverdenen er så kommercialiseret. Men den gode sælger er stadig den, der står for en handel, der glæder begge parter. (Foto: colourbox)

Hver gang din bankrådgiver 'vejleder' dig, betyder det gerne flere plusser på bankens egen konto end rådgivning i kundens favør.

Heldigvis er den danske bankkunde blevet mere opmærksom på problematikken. Faktisk har hver femte forbruger fået mindre tillid til sin bank i løbet af det seneste år, viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet.

Og med rigtig god grund.

Fem procent af alle bankrådgivere har nemlig tilsidesat kundens interesse til fordel for bankens indtjening. Også selv om det stillede kunden dårligere, konkluderer Finansforbundet i en undersøgelse fra september.

Samtidig viser det sig, at mere end 90 procent af rådgiverne er underlagt såkaldt 'salgsfremmende initiativer'.

- Det værste er i vores optik, når de ansatte måles direkte på salget, og når løn og karrieremuligheder er direkte afhængig af det. For eksempel hvis ledelsen kræver, at den ansatte skal sælge udlån for to millioner kroner om måneden, siger Carsten Holdum til ekstrabladet.dk

Han er økonom i Forbrugerrådet, og han råder bankkunder til at ændre indstilling overfor bankrådgiveren.

Månedens medarbejder
Andre ordninger kan være interne salgskonkurrencer, hvor grupper eller personer kæmper om at sælge flest eksempelvis investeringsbeviser en bestemt måned. Måneden efter sætter ledelsen fokus på et andet produkt.

- Mit første råd til forbrugerne er, at de skal erkende, at det er en sælger, der sidder i banken - ikke en ven. Det næste er, at få en åben snak. Det er jo fair nok, at banken skal tjene penge, men kræv en præcisering af, hvor banken har sin forretning, siger Carsten Holdum.

Og det er atypisk for bankhandler i forhold til andre brancher, at snakken sjældent eller sent falder på prisen, når der skal lånes penge eller tegnes forsikringer.

- Spørg om prisen – hvad koster det? Samtalerne i banken går meget mere på, hvem kunden er, og hvordan behovet kan dækkes. I tredje eller fjerde række kommer først prisen på tale, siger Carsten Holdum.

Konstant pres
Langt de fleste bankrådgivere kan godt lide kunderne og kontakten, men de skal hele tiden leve op til visse salgsmål.

- Bankerne anbringer de ansatte under bonusordningerne, fordi de ved, det virker at presse medarbejderne, siger Carsten Holdum.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere