Autostole tilbagekaldes

En fejl ved selespændet gør, at ni europæiske modeller af autostole nu kaldes tilbage. FDM advarer mod potentiel sikkerhedsrisiko

Denne autostol Seggiolino auto Smart fra den italienske producent Brevi er én af de autostole, der er blevet trukket tilbage (Foto: Brevi.eu)
Denne autostol Seggiolino auto Smart fra den italienske producent Brevi er én af de autostole, der er blevet trukket tilbage (Foto: Brevi.eu)

Ni typer af autostole kan have en fejl ved spændet, og forbrugere med én af de ni modeller bør derfor tjekke deres stole og kontakte forhandleren.

Sådan råder FDM, som advarer mod, at fejlen i værste fald kan udgøre en sikkerhedsrisiko.

Bilnyheder - 7. jun. 2013 - kl. 09:34 Hård kritik til vinder-autostol

Testvinder iblandt
- Vi er igennem det europæiske testsamarbejde, som FDM er en del af, blevet gjort opmærksom på, at der kan være fejl på ni autostolemodeller. Fejlen har heldigvis ikke haft nogen konsekvenser, men for en sikkerheds skyld bør alle, der har købt en af disse modeller, kontrollere, om deres autostol er blandt de fejlbehæftede, siger afdelingsleder i FDMs juridiske rådgivning, Per Alkestrup.

De ni modeller er: Seggiolino auto SMART fra Brevi, Synthesis fra Chicco, Auto-Fix fra Chicco, Huggy fra Inglesina, Tri-Fix K fra Peg-Pérego, Young fra Peg-Pérego, Culla fra Peg-Pérego, Martinelli fra Peg-Pérego, Kit Auto fra Peg-Pérego. Forbrugere som ejer en af disse modeller, bør derfor tjekke deres stole og kontakte forhandleren, råder FDM.

Ifølge FDMs oplysninger anvender disse ni autostole det samme selespænde fra den samme underleverandør. Da én af de omtalte stole er kåret til testvinder i forårets store europæiske autostole-test, er det sandsynligt, at også danske forbrugere kan have købt en autostol med den pågældende fejl. FDM har solgt et begrænset antal af én af autostolene. Samtlige kunder er blevet kontaktet om tilbagekaldelsen. Selv om der ikke er konstateret fejl på stolene, har FDM sendt en ny autostol til alle kunderne.

Bilnyheder - 8. apr. 2013 - kl. 21:04 TV: Sådan monterer du autostolen

Krav på at få fejlen udbedret
- Hvis der er fejl på stolen, har man som forbruger krav på, at fejlen bliver udbedret, uden at det er til gene for forbrugeren. Hvis autostolen fx skal tilbage på fabrikken, skal forbrugeren have en anden autostol stillet til rådighed. Leverandøren kan også tilbyde forbrugeren en helt ny stol, siger Per Alkestrup.

Er man indehaver af én af de nævnte modeller, anbefaler FDM, at man kontakter den forhandler, hvor stolen er købt. På importørernes hjemmesider er det også muligt at kontrollere, om ens autostol kan have fejlen.

Se også: Forkert overtøj kan være farligt for dit barn

Sådan er dine rettigheder ved tilbagekaldelser:

• Forbrugeren kan vælge mellem ombytning til identisk vare eller kræve pengene retur.

• Hvis forhandleren tilbyder ombytning eller reparation, kan du ikke kræve ophævelse af købet.

• Forhandleren kan tilbyde at reparere autostolen. Det skal dog ske uden gene for dig. Dvs., at skal autostolen til reparation på fabrikken, skal du tilbydes en anden autostol i mellemtiden.

• Forhandleren er kun forpligtet til at tilbyde at reparere eller ombytte stolen, hvis der er fejl på den. Man kan altså ikke levere stolen retur, hvis man fx har fortrudt købet.

FDM har lagt links til producenternes website på FDM.dk.

0 kommentarer
Vis kommentarer