God privatøkonomi starter i skolen

KLUMME: ekstrabladet.dk's ekspert i privatøkonomi giver gode råd om økonomi og deler ud af sine erfaringer

Børn skal lære at have et fornuftigt forhold til penge. Det kan de lære i skolen - men det virker kun, hvis forældrene også har lært det. (Foto: Colourbox)
Børn skal lære at have et fornuftigt forhold til penge. Det kan de lære i skolen - men det virker kun, hvis forældrene også har lært det. (Foto: Colourbox)

Børn skal lære om penge for at forstå, hvordan penge virker. Og børn af friværdi-generationen får nogle økonomiske vaner, der følger dem hele livet og kræver en meget stor personlig indsats, når de skal ændres.

Penge og Pensionspanelet har lavet en undersøgelse med YouGov, der viser, at:

• 30 % af unge mellem 18 og 25 år har et forbrugslån

• 35 % af unge mellem 18 og 25 år slet ikke sparer op

• 14 % af unge mellem 18 og 25 år ikke kender størrelsen på de månedlige udgifter

• 10 % af unge mellem 18 og 25 år har optaget lån for at kunne betale regninger

Denne undersøgelse og tidligere oplysninger viser, at der er hårdt brug for at få lys på unge menneskers forhold til privatøkonomi - og første trin på rejsen mod en bedre privatøkonomi for de kommende generationer er netop taget af Matematiklærerforeningen og Penge og Pensionspanelet. De har sammen lavet undervisningsmaterialet Funny Money til eleverne i folkeskolen om privatøkonomi, der blev brugt på skolernes 'matematikkens dag' i går.

At ændre vaner kræver stor indsats
Bankerne står i dag på skuldrene af finanskrisen med den konsekvens, at de er meget forsigtige med udlån uden sikkerhed. Den menneskelige natur og vores vaner ændrer sig meget langsomt, og de mennesker, der er mellem 18 og 25 i år, er børn af friværdigenerationen. Deres forældrene lånte i friværdien med tilskyndelse af bankerne. Det betyder, at vi på den ene side står med unge mennesker, der ikke har lært at udskyde deres behov – og på den anden side banker, der ikke vil låne til implusive behov. Det resulterer i, at der bliver optaget lån med meget høje ÅOP og lang afviklingstid.

Forældrene skal også opdrages
I 'Funny Money' er der lavet materiale, der involverer forældrene i processen. Som i alle kulturskift er det nødvendigt, at omgivelserne inddrages for at fastholde den nye kultur, og i dette tilfælde er det som minimum forældrene, der skal inddrages i projektet om privatøkonomi. Når der undervises i privatøkonomi i skolen, og eleverne kommer hjem til forældrene, som fortsætter med de 'dårlige økonomiske vaner', så får undervisningen meget lidt effekt. Så en økonomisk genopdragelse af forældrene skal der til.

Det er vanskeligt at lære fra sig inden for et område, som vi ikke selv mestrer. For eksempel vil det være vanskeligt for en landmand at lære en frisørelev at klippe en kunde - på samme måde er det med økonomi.

Hvis du som forælder enten mangler viden om penge og økonomi, eller du måske har nogle gamle triste økonomiske erfaringer med dig, så er det en udfordring at lære dine børn om penge og økonomi og ikke mindst at tale frit om det. Økonomi er i mange familier det emne, 'vi ikke taler om her'.

Penge hænger sammen med følelser
Penge er meget ofte forbundet med sætningen 'der ikke er råd', og selvom du ikke siger det til dine børn, kan de på det subtile plan mærke, at du er ked af, at der ikke er råd til at købe det ene eller det andet.

Penge er også tit forbundet med smerte. Følelser har det med at overtage kontrollen med dig, når du mindst venter det, og derfor vil mange forsøge IKKE at tale om penge og økonomi, fordi det udløser en smerte, som ingen bryder sig om. Denne følelse kan være gammel, den kan være ældre end dig, netop fordi vi arver vores forældres og bedsteforældres tanker, følelser og vaner om ikke bare penge og økonomi - men også om alt andet basalt her i livet. At bryde ud af den økonomiske arv er lige så udfordrende som at bryde ud af den sociale arv.

Eleverne kan opleve følgende, når de kommer hjem til middagsbordet:

• Forældrene bakker op og følger op på undervisningen og gør temaet til en del af hverdagen (i de familier er penge formentlig noget, der bliver talt om uden problemer).

• Forældrene bakker op om undervisningen og bliver ved med at gøre, som de altid har gjort, fordi de selv mangler viden og information om privatøkonomi, og fordi det kræver stor indsats at ændre pengevaner, og det er der måske ikke lige tid til.

• Forældrene lader som om, de ikke hører, hvad barnet fortæller om undervisningen, fordi det er for smertefuldt for dem at tale om penge og økonomi, og barnet vil betragte undervisningen som indkapslet viden - viden, der aldrig bliver anvendt.

Der er forskel på at vide noget og at gøre noget. Det er fint at vide, hvordan du laver et budget, eller hvordan du sparer op til et nyt tv - men fortsætter du med at gøre det, du har gjort i mange år, så er den viden nytteløs.

Men om den viden, eleverne får i dag, vil blive brugt til at styre deres privatøkonomi i morgen, ved vi ikke endnu. Det svar får vi først, når eleverne bliver voksne og får egen privatøkonomi.

[[[

(Fotograf: Søren Kristensen, SOLK)

Lone Eriksen, økonomisk coach og indehaver af Primaliva.dk, som indtil november 2013 var www.Styrpaapenge.dk

Lone arbejder med økonomisk udvikling gennem paradigmeskift, fokus på mentale forandringsprocesser og ændring af pengevaner.

Lone har mere end 20 års erfaring både fra bank, kreditforening og ejendomsmægler og har suppleret sine finansielle erfaringer med studier i NLP.

Lone har været selvstændig siden 2010.

]]]
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere