Elgiganten byttede telefon fem gange - nægtede at give penge retur

Jonna Jørgensen fik fem telefoner, der ikke virkede, og en del søforklaringer, før hun fik pengene tilbage for en telefon købt hos Elgiganten

(Foto: Kirstine Mengel)
(Foto: Kirstine Mengel)

I februar køber Jonna Margareth Jørgensen en telefon på Elgigantens netbutik. Da den er sat op, begynder den at opføre sig som et minidiskotek.

- Den blinker og blinker, og der er streger overalt på skærmen, fortæller Jonna Margareth Jørgensen, 68 år.

Hun tager selvfølgelig telefonen med ind til Elgiganten, hvor hun i første omgang bliver sendt videre til en anden af Elgigantens butikker. Her får hun et tilgodebevis og kan derefter købe en ny.

Nummer 2 kunne ikke besvare opkald
Da hun kommer hjem med den nye telefon, vil den ikke acceptere pinkoden, og turen går til Elgiganten igen. Her får Jonna Margareth Jørgensen endnu en ny telefon.

- Den virkede sådan set okay, hvis ikke det var, fordi folk ikke kunne ringe op til den, siger Jonna Margareth Jørgensen.

I butikken får hun at vide, at softwaren på telefonen blot skal opdateres. For en sikkerheds skyld opdaterer hun den, mens hun er i butikken, så hun ikke skal køre frem og tilbage igen.

Se også: Vi klager mest over Elgiganten

Da telefonen er opdateret, vil den stadig ikke modtage opkald. Først da hun får ekspedienten til at ringe til den, tror han på hende. Og hun bliver sendt hjem med endnu et tilgodebevis, så hun kan bestille en ny telefon. Den nye telefon ryger til reparation tre gange på grund af en softwarefejl, men tredje gang, den kommer hjem, har Jonna Margareth Jørgensen fået nok.

- Jeg ringer til Forbrugerrådet for at høre, hvad mine rettigheder er. Her fik jeg at vide, at jeg havde ret til at få mine penge tilbage, så jeg kunne gå et andet sted hen og købe en telefon, siger Jonna Margareth Jørgensen.

'Der er ikke noget at gøre'
Hun printer en beskrivelse af købeloven ud fra Forbrugerrådet Tænks hjemmeside, og med dem i hånden drager hun endnu en gang mod Elgiganten. Her er beskeden, at Elgiganten har sine egne regler, og det er producenten, der bestemmer, hvorvidt telefonen skal repareres, eller forbrugeren skal have pengene retur.

Se også: I er vilde med Elgiganten, Smiley-snyd og skamlæbekræft

Efter en længere diskussion giver Jonna Margareth Jørgensen sig og går med til, at telefonen sendes til reparation endnu en gang. Kort tid efter modtager hun et brev om, at pengene kommer retur.

- Jeg gik straks hen i en anden butik og købte en telefon. Og den virker, siger Jonna Margareth Jørgensen.

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende. De holdt hårdnakket på, at det var producentens ansvar, selv om jeg viste dem papirerne med købeloven. Vi kommer nok aldrig til at handle i Elgiganten igen, slutter hun.Tre spørgsmål til Elgigantens

Se også: Elgigantens prisgaranti er en and

Forbrugerrådet: Butikken har ansvaret
Ifølge Forbrugerrådet Tænks seniorjurist Tina Dhanda Kalsi har butikkerne ikke ret til at holde forbrugerne hen med producentens krav og procedurer, når en vare er defekt.

- En forhandler må ikke lade det være op til producenten at bestemme, hvorvidt en vare skal repareres eller udskiftes. Forhandleren har over for forbrugeren pligt til at løse problemet og til at gøre det inden for rimelig tid. Selv om butikken har en underliggende aftale med producenten om garanti eller lignende, skal det ikke gå ud over forbrugeren. Butikken kan ikke afvise forbrugerne eller købe sig længere tid til at reparere en vare, fordi den har en dårlig aftale med sine leverandører, siger hun ifølge Forbrugerrådet Tænks magasin.

Forbrugerrådet Tænk har netop lanceret en ny app, der giver dig mulighed for altid at have købeloven og dine rettigheder med i lommen, når du står i en situation, hvor ekspedienten i butikken ikke vil hjælpe dig. Du kan hente den gratis her.

Elgiganten: Vi beklager og retter op
Hos Elgiganten har servicechef Jakob Reland undersøgt sagen om Jonna Margareth Jørgensen, der måtte have besvær med hele fem telefoner, før hun fik sine penge retur. Ekstra Bladet har spurgt ham, om andre kunder kan forvente samme behandling, som Jonna Margareth Jørgensen fik i en af Elgigantens butikker.

- Har I jeres egne regler, som Jonna har fået at vide?

- Nej. Vi følger købeloven, som gælder for alle.

- Er det producenten, der bestemmer, om kunden kan få pengene retur eller om telefonen skal repareres?

- Nej, vi følger købeloven. I den konkrete sag er der sket menneskelige fejl, og det kan vi kun beklage og rette op på, som vi har gjort.

Kan du fortælle, hvordan I uddanner jeres personale i købeloven og service?

- I Elgiganten har vi løbende uddannelse af vores medarbejdere i såvel købelovens bestemmelser som god kundebehandling, og vores investering i uddannelse og kurser beløber sig årligt til adskillige millioner, så vi sikrer, at vores medarbejdere giver kunderne så god hjælp som overhovedet muligt. Det er af samme grund, at vi har opsat tilfredsheds-målere i samtlige varehuse, hvor kunden efter endt ekspedition kan fortælle os ved hjælp af smileyer, hvor tilfredse de var med os. Den information bruger vi aktivt til at forbedre os, for vi lever af glade kunder året rundt.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere