Vi bruger flere penge på økologi

Vi bruger mere af madbudgettet på økologiske fødevarer. Især mælk, ost og æg med det røde Ø går vi efter

Danskerne smider flere penge efter økologisk frugt og grønt. (Foto: Jens Dresling)
Danskerne smider flere penge efter økologisk frugt og grønt. (Foto: Jens Dresling)

Sidste år solgte supermarkeder og varehuse økologisk mad og drikke for 5,8 milliarder kroner. Det er seks procent mere end året før, viser tal fra Danmarks Statistik.

Det er dog ikke, fordi salget af økologiske varer spurter derudaf - faktisk kan halvdelen af stigningen tilskrives prisudviklingen.

Det er stadig især mælk, ost og æg, vi putter i indkøbskurven, når vi køber økologisk. De varer udgør 37 procent af den samlede omsætning.

På andenpladsen over varer med det røde Ø ligger frugt og grøntsager, som udgør 21 procent af salget.

At prisstigningerne driver en del af væksten, kan ses på salgsværdien af syrnede mælkeprodukter. Den steg med 51 procent fra 2012 til 2013, så de nu udgør 5,8 procent af den samlede økologiske omsætning. Men stigningen i den solgte mængde er kun på 19 procent.

0 kommentarer
Vis kommentarer