Priskrig: KBH-Jylland for en 50'er

Busselskab tilbyder nu billetter mellem Sjælland og Jylland for 50 kroner stykket. - Det er vores måde at reklamere på, siger de

Der er kamp om kunderne blandt de danske busselskaber. (Foto)
Der er kamp om kunderne blandt de danske busselskaber. (Foto)

Godt nyt for pendlerne: Der er tilsyneladende hård kamp om kunderne på busruterne mellem Sjælland og Jylland.

Selskabet Abildskou, også kendt som Linie 888, har nu indført såkaldte grønne billetter. Hver uge sætter de 500 billetter mellem Sjælland og Jylland til salg for 50 kroner, og de bliver ikke overraskende revet væk.

- Pendlerne sidder klar som høge for at få fat i dem, siger selskabets direktør Jes Abildskou til Ekstra Bladet.

De unge reklamerer

Han afviser, at der er tale om en priskrig mod de andre lavpris-selskaber på ruten, men siger, at det er en reklame-taktik.

- Det er en ny og moderne måde at reklamere på, som man kender fra flybranchen. I stedet for at bruge penge på avis-annoncer, giver vi så at sige pengene til de unge mennesker, som selv spreder kendskabet på Facebook. De penge, som vi bruger på at sætte prisen ned, får vi dermed igen ved, at de unge reklamerer for os, siger Jes Abildskou.

Og konceptet er allerede en stor succes for firmaet, der har 20 busser i drift mellem København og en række jyske destinationer.

- Du kan eddermame tro, at det virker. Siden vi knaldede tilbuddet på facebook for en uge siden, er det blevet delt næsten 5000 gange, siger Jes Abildskou.

Se også: Øget konkurrence om buskunderne  

Hos konkurrenten Rød Billet mener man, at der er tale om pris-dumping.

- Det er højest sandsynligt pris-dumping, for ingen kan tjene penge på at transportere folk mellem Sjælland og Jylland for en 50'er, siger Rød Billets direktør Thomas Hintze.

- Jeg ser det som en panikhandling fra deres side. Da vi kom til for halvandet år siden, satte vi priserne ned, fordi prisen havde været høj gennem mange år. Og vi har siden haft 200.000 rejsende, siger han til Ekstra Bladet.

Gratis kaffe

- Vi vil ikke følge dem og sætte prisen ned, for det er ingen tjent med. Så er der til sidst nogen, som ikke eksisterer længere, for det kan ingen leve med. Forbrugeren bliver til den tid taberen, for når der kun er ét selskab tilbage, bliver prisen sat op igen. Vi gør andre ting så som at servere gratis kaffe og kildevand og tilbyde gratis internet. Og så har vi last minute-priser på dårlige dage, siger Thomas Hintze.

- Vi håber, at forbrugerne selv kan se, hvem det er bedst at rejse med, lyder det fra Rød Billet, som kører med 5-6 busser mellem Sjælland og Jylland i hverdagene, og 15-20 busser i weekenden.

Rød Billets pris på ruten København-Aarhus ligger normalt på omkring 150 kroner.

0 kommentarer
Vis kommentarer