Jensens Bøfhus misbrugt i abonnementsfælde

Forbrugerombudsmanden advarer mod, at Jensens Bøfhus' navn bruges til at lokke kunder i en abonnementsfælde

Jensen's Bøfhus er havnet i abonnementsfælde-problemer. Hvad betyder det? Det forklarer Ekstra Bladets techredaktør her. Producer: Martin Lorentsen

En frokostbøf på Jensens Bøfhus for to personer til ti kroner. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Og det er det også.

Forbrugerombudsmanden advarer mod, at Jensens Bøfhus' navn, logo og billeder bliver misbrugt til at lokke forbrugere i en abonnementsfælde på internettet.

En forbruger har klaget til Forbrugerombudsmanden, fordi hun fulgte et link fra en mail, hvor Jensens Bøfhus' logo og billeder fremgik.

Med meget lille skrift fremgik det, at hun ved at takke ja til tilbuddet blev bundet af et abonnement. Samtidig var det kun en konkurrence, hun deltog i, om at vinde frokostbøffen til ti kroner.

Se også: Netvirksomheder fanger forbrugere i abonnementsfælder

Mange danskere ramt
Jensens Bøfhus' har også selv kontaktet ombudsmanden, fordi restaurantkæden er blevet kontaktet af en masse danskere, der har modtaget mailen.

- Vi ser her et eksempel på en typisk abonnementsfælde. Forbrugerne lokkes til at give deres betalingsoplysninger, hvorefter bagmændene hæver knap 600 kroner om måneden på deres konto. Det kan løbe op i store beløb, hvis ikke forbrugerne opdager det lige med det samme, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, ifølge en pressemeddelelse fra forbrugernes vagthund.

Se også: Advarer mod udspekuleret svindel: Hans snydt for 744 kroner på få sekunder

Udspekuleret fælde
Bagmændene bag abonnementsfælderne bruger ofte kendte brands til at lokke forbrugerne i fælden, forklarer hun.

- Mailen eller hjemmesiden kan se rigtig ud, fordi der er brugt det rigtige logo og navn, men vi er desværre nødt til at være meget kritiske og læse det med småt. Særligt hvis vi skal give vores betalingsoplysninger, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Derudover opfordrer Forbrugerombudsmanden til, at forbrugere straks skal kontakte deres banker, hvis de uberettiget har fået trukket penge.

Se også: Lottofirma politianmeldt igen: Lokker kunder til at betale

SÅDAN UNDGÅR DU AT GÅ I FÆLDEN

Der er forskellige tips til at finde ud af, om et tilbud er ægte eller falsk:

- Læs betingelser og vilkår igennem.

- Vær særlig varsom ved krav om betaling.

- Tjek felter, som er krydset af på forhånd.

- Tjek afsenderen. Hvis du ser et blåt eller gråt flueben på en Facebookside eller en Instagramprofil, betyder det, at afsenderen er verificeret af Facebook/Instagram, og at der derfor er tale om en autentisk side eller profil.

- Tjek, om der findes anmeldelser af virksomheden.

GODE RÅD TIL FORBRUGERE, DER ER BLEVET SNYDT:

- Kontakt firmaet med det samme.

- Meddel at: Du ikke mener, I har indgået en aftale, at aftalen er ugyldig, og at du vil have dine penge tilbage.

- Kontakt omgående din bank, hvis du uberettiget har fået trukket penge fra din konto. Banken kan i visse tilfælde tilbageføre dine penge uden om den erhvervsdrivende.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen