Nykredit-kunder er ligeglade med lavere beskatning

Kunderne i Nykredit er ikke særligt interesserede i at slippe med lempelig beskatning, siger protestgruppe

Kunderne i Nykredit er ikke særligt interesserede i at slippe med lempelig beskatning, siger protestgruppe. (Foto: Ernst van Norde)
Kunderne i Nykredit er ikke særligt interesserede i at slippe med lempelig beskatning, siger protestgruppe. (Foto: Ernst van Norde)

Selv om Skatterådet netop har afgjort, at bankens kunder slipper med en lempelig beskatning, når Nykredit indfører sin nye og omstridte kundemodel, er der ikke meget glæde at spore hos bankens kunder.

- Det er sikkert godt nyt for Nykredits ledelse, som har været meget bange for det her, siger Flemming Trap, som er Nykredit-kunde og næstformand i protestgruppen Fair Bidragssatser.

- Men vi som kunder er ikke specielt interesserede i at slippe med en lempelig beskatning. Problemet er, at der bliver trukket penge ud af vores lommer, og det er jo stadig en joke og en våd klud i ansigtet på Nykredits kunder, siger han.

Se også: Skatteråd godkender Nykredits kommende kundemodel

Bonusordningen til kunderne er en slags kontant udbytte, som kunderne vil modtage som kompensation for de stigende bidragssatser til lån.

Nykredit har hele tiden ment, at den del af prisstigningerne, som kunderne får tilbagebetalt, kun skal beskattes som kapitalindkomst svarende til 33,6 procent.

Banken mener altså, at prisstigningerne ikke bør beskattes som almindelig skattepligtig indkomst, der svarer til 52,7 procent for danskere, der betaler topskat i en gennemsnitlig kommune.

- Jeg synes i det hele taget, at konceptet omkring kundekroner er en hån. Jeg bliver gal, når de siger, at vi kan få vores egne penge tilbage, og at vi skal være glade for det. Jeg ville bare være glad for at beholde mine egne penge i mine egne lommer, siger Flemming Trap fra Fair Bidragssats.

2 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere