Sådan lænser arbejderbank bekymrede kunder

Arbejderbank gebyr-straffer ofre for kreditkortmisbrug. Urimeligt - måske ulovligt, vurderer Forbrugerrådet Tænk

Først bliver kunden frastjålet penge. Så skal de betale gebyr til arbejderbanken. Foto: Rune Aarestrup Pedersen/Ritzau
Først bliver kunden frastjålet penge. Så skal de betale gebyr til arbejderbanken. Foto: Rune Aarestrup Pedersen/Ritzau

Hvert år får tusindvis af danskere en grim oplevelse, når deres kreditkort bliver misbrugt af kriminelle, som tømmer bankkonti for små og store formuer.

- Det var selvfølgelig meget chokerende at opdage, at nogle havde lænset mit Mastercard for 23.000 kroner, som de havde brugt på Airbnb. Jeg kunne slet ikke sove den nat, forklarer Kalomira Fanti, som er kunde i Arbejdernes Landsbank.

100 gebyrkroner
Banken, som markedsfører sig med at være noget så populær blandt danskerne, holder sig dog ikke tilbage fra at pålægge forskrækkede kunder som Kalomira Fanti disse gebyrer.

Nordmanden Thomas Borgen har i fem år været øverste chef for Danske Bank. Han forlader en bank i krise, efter at det er kommet frem, at Danske Banks estiske filial kan have hvidvasket op mod 1500 milliarder kroner. Foto: Jonas Olufson Tæt på Borgen behøver ikke hvidvask: Tjente 100 mio. som topchef

Selvom kunderne er totalt uden skyld i, at kreditkort-systemerne står åbne for udspekulerede tyve, straffer Arbejdernes Landsbank med et gebyr på 100 kroner, når kunderne skal have nye Mastercards.

Det skete for Kalomira Fanti i sommer.

- Det er meget forkert, at de forlanger sådan et gebyr. Jeg var totalt uden skyld i misbruget, hvilket banken erkendte.

Privatfoto
Privatfoto

Så hvorfor skal jeg så straffes med et gebyr, spørger Kalomira Fanti, som dog fik sine 23.000 kr. retur af banken.

I Forbrugerrådet Tænk har seniorøkonom Troels Holmberg også vanskeligt ved at se, hvordan banken kan retfærdiggøre gebyret.

Ulovligt?
- For det første er gebyret urimeligt, for kunderne er uden skyld i det misbrug, som er grund til, at de skal have nye Mastercards, siger han.

- For det andet kan gebyret være i strid med hæftelsesreglerne i betalingsloven.

- Politikerne har bestemt, hvor stor forbrugernes selvrisiko skal være, når deres kort bliver misbrugt. Når Arbejdernes Landsbank opkræver gebyret, rækker det ud over den lovbestemte selvrisiko, og dermed kan gebyret være kant med reglerne, vurderer han.

Se også: Bank scorer kassen på salg af Alka

Ifølge reglerne er det som udgangspunkt udstederen af betalingskortet, der hæfter for misbrug. Men kunderne kan komme til at dække lidt selv, hvis eksempelvis deres pinkode er blevet afluret. Kalomira Fanti havde intet gjort galt og bør derfor intet betale, vurderer Forbrugerrådet Tænk.

Ikke Danmarks bedste
Overordne  er Kalomira Fanti er ikke så tilfreds, som banken ellers påstår, at kunderne er.

- Jeg mener ikke, det kan være Danmarks bedste bank, som de påstår. Det tog også over to uger for at få tilsendt et Mastercard, hvilket var ganske stressende, fordi jeg skulle på en udlandsrejse.

Desuden opkrævede de et ekstragebyr på 50 kroner for at sende en pinkode, fordi den første ikke dukkede op med posten, siger hun.

De 50 kroner fik hun dog retur, men kun fordi hun klagede.

I mailkorrespondancen med Ekstra Bladet fokuserer bankdirektøren Peter Froulund på, at banken er billig, er danskernes foretrukne etc. Han kalder bl.a. gebyret for et 'tilbud'.
I mailkorrespondancen med Ekstra Bladet fokuserer bankdirektøren Peter Froulund på, at banken er billig, er danskernes foretrukne etc. Han kalder bl.a. gebyret for et 'tilbud'.

Bankdirektør: Vi er danskernes foretrukne

Ekstra Bladet har via mail forsøgt at få Arbejdernes Landsbanks branding-og kommunikationsdirektør Peter Froulund til at ' sætte nogle ord på, hvorfor kunderne - og ikke Arbejdernes Landsbank eller kortudbyderen Mastercard - skal afholde omkostningen ved gebyret på 100 kroner?' Man han svarer ikke.

I stedet sender han en reklame-mail, hvori han anpriser en ' konkurrencedygtig pakke til alle vores kunder' og praler med, at banken er ' danskernes foretrukne'.

Herefter forsøger Ekstra Bladet med to spørgsmål: ' Tak for din mail. Kan du præcisere, hvorfor kunderne skal opkræves gebyr for et nyt kort, som spærres på grund af misbrug, som kunderne ikke er skyld i?' ' Hvilke overvejelser ligger til grund for gebyret - og for ikke selv at tage omkostningen eller videresende den til - eller dele den med - jeres partner Mastercard, som udbyder et system, der ikke er helt sikkert?' Hertil svarer han: ' Jeg har ikke noget at tilføje til det, jeg skrev om emnet før, håber du kan bruge det'.

I en længere mailkorrespondance forsøger Ekstra Bladet igen med bl. a. spørgsmålet: ' Hvorfor skal kunder, der ikke har skyld i betalingssystemets sikkerhedsbrist, betale for nye kort?' Hertil skriver han: ' Vi ser på det gebyr som en del af en helhed omkring prissætning på betalingskort og mener samlet set det er billigt at have kort hos os'.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen