Snyd på nettet: Nu skal svindlerne knaldes

Norden går sammen i kampen mod fupfirmaer, der lokker forbrugerne til at købe dyre abonnementer på nettet

Ekstra Bladet har flere gange afsløret den omfattende plat og svindel på nettet.
Ekstra Bladet har flere gange afsløret den omfattende plat og svindel på nettet.

Gratis prøvepakker, der koster dig tusindvis af kroner. Eller falske hjemmesider, der narrer dine kontooplysninger fra dig og aldrig sender de varer, de har lovet.

Denne mørke del af internettet får nu kamp til stregen i et nyt nordisk samarbejde. De nordiske forbrugerombudsmænd vil nemlig gå sammen i kampen mod de såkaldte abonnementsfælder.

GODE RÅD: Sådan bekæmper du falske regninger

Ekstra Bladet har tidligere flere gange beskrevet, hvordan skruppelløse firmaer i både Danmark og resten af verden gang på gang narrer forbrugerne.

Men ved at lave et tættere samarbejde med bankerne og arbejde for strammere lovgivning håber de nordiske forbrugerombudsmænd at kunne dæmme op for uvæsenet.

De vil de gøre

De nordiske forbrugerombudsmænd foreslår blandt andet:

At det bliver muligt at lukke for adgangen til klart ulovlige hjemmesider

At der bliver bedre mulighed for at gå i banken og få stoppet uberettigede hævninger på kontoen

At håndhævelsen af lovgivningen bliver styrket på tværs af landegrænser, fx via et styrket samarbejde med og mulighed for udveksling af informationer mellem de nordiske landes myndigheder og andre internationale myndigheder.

- Vi er bekymrede over udviklingen, hvor flere forbrugere går i abonnementsfælder. Det er et stigende problem i alle de nordiske lande og derfor noget, vi prioriterer at komme til livs, siger ombudsmændene i en fælles udtalelse i dag.

Se også: Snydt med prøvepakke: Jeg føler mig bare så dum

- Vi mangler i øjeblikket effektive redskaber for at kunne sætte ind over for abonnementsfælderne. Firmaerne bag er ofte internationale eller markedsfører sig internationalt via de sociale medier og søgemaskiner. Vi har derfor aftalt at øge samarbejdet med andre myndigheder uden for EU, så vi kan få de nødvendige informationer.

Sådan virker abonnementsfælden

Forbrugerne bliver typisk lokket med gratis gaver og præmier, fx hvis de svarer på et spørgeskema eller deltager i en konkurrence på nettet

Det ser ofte ud som om, at det er kendte mærkevareproducenter, der står bag spørgeskemaet eller konkurrencen, selvom det ikke er tilfældet

Typisk skal forbrugerne betale et mindre beløb i porto for at få tilsendt gaven, prøvepakken eller præmien. I den forbindelse afgiver de deres betalingskortoplysninger. Andre gange modtager de en faktura sammen med pakken

Det fremgår kun mindre tydeligt i vilkårene eller med småt nederst på siden, at forbrugerne ved at takke ja til den gratis gave, præmien eller prøvepakken samtidigt tilmelder sig et løbende betalingsabonnement, som de hver måned bliver afkrævet penge for

Kilde: Forbrugerombudsmændene i Norden

1 af 2 Det er fupannoncer som disse, at forbrugerombudsmændene i Norden nu vil sætte en stopper for.
2 af 2 Ekstra Bladet har flere gange afsløret den omfattende plat og svindel på nettet.
0 kommentarer
Vis kommentarer