Discount-krigen raser: - Jeg gider ikke stå at rode i papkasser

Tiden er ovre for rod og papkasser hos discount-kæderne. Danskerne kræver kvalitet og selvfølgelig stadig lave priser

Foto: Jakob Jørgensen
Foto: Jakob Jørgensen

Selvom den klassiske forståelse af discount er lave priser, så er det ikke længere nok for de danske forbrugere.

De kræver langt mere.

Og for ikke at tabe skridt i den hidsige kamp om kundernes gunst, forsøger discount-kæderne nu at imødekomme dette behov.

- De (kæderne red.) har udvidet sortimentet, så de har mere spændende varer. De er gået væk fra den klassiske 'hard discount'-forståelse, hvor man har et meget begrænset vareudvalg. Man vil nu kunne dække kundernes behov og overraske dem med spændende ting, fortæller detail-konsulent Flemming Birch til Ekstra Bladet.

Rodede butikker med papkasser på gulvet er samtidig bandlyst, fortæller Faktas direktør Stina Glavind.

- Tidligere tillod danskerne jo rodebutikker. At man selv skulle rode rundt i papkasser, og man accepterede, at der ikke nødvendigvis var høj kvalitet. På det område er discountmarkedet dødt. Men det er det ikke i forhold til de lave priser. Dem vil kunderne stadig gerne have, siger hun til Ekstra Bladet.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Og så er det selvfølgelig vigtigt at være helt tæt på kunderne.

- Grundlæggende har vi det problem i Danmark, at vi ikke gider at flytte os ret meget, når vi køber dagligvarer. Derfor er det vigtigt for kæderne at ligge på hvert gadehjørne. Derfor får vi alle de butikker, og nogle gange kommer der simpelthen for mange til, at det kan løbe rundt for dem, siger Flemming Birch.

Men hvad er det helt præcist, kunderne efterspørger, når det kommer til discount? Ekstra Bladet er gået på gaden for at undersøge dette.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

102 kommentarer
Vis kommentarer