Fjernsynet er oldschool

Salget af tv-apparater falder. Vi ser underholdning og nyheder andre steder end på det traditionelle tv

Det er u-moderne at se tv: Andelen af personer, der ser fjernsyn i løbet af en uge, er på bare to år faldet fra 71 procent i 2009 til 48 procent sidste år. (Foto: Colourbox)
Det er u-moderne at se tv: Andelen af personer, der ser fjernsyn i løbet af en uge, er på bare to år faldet fra 71 procent i 2009 til 48 procent sidste år. (Foto: Colourbox)

Tilbedelsen af husalteret - tv'et - er ikke længere så udbredt. Den globale trend går nu på, at vi ser nyheder og underholdning andre steder end på tv.

En ny undersøgelse foretaget blandt 10.000 forbrugere i Brasilien, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Japan, Rusland, Sydafrika, Sverige og USA viser, at over halvdelen nu søger nyheder og underholdning på blandt andet smartphones, bærbare og tablets.

Det viser en undersøgelse fra konsulentvirksomheden Accenture.

Læs også:

Gadgets - 11. jan. 2012 - kl. 08:42 TV: Fremtidens fladskærme tænder når du vinker

- Det er selvfølgelig lidt tidligt at erklære tv-apparatet for dødt, siger Jesper Strømann fra Accenture, der står bag undersøgelsen.

- Men vores undersøgelse viser helt tydeligt, at fjernsynets rolle som hjemmets primære medie for alvor er ved at være talte, fastslår han.

Andelen af personer, der ser fjernsyn i løbet af en uge, er på bare to år faldet fra 71 procent i 2009 til 48 procent sidste år.

Læs også:

Se også: CES 2012: Samsung skrotter fjernbetjeningen

Og hvor omkring 35 procent af forbrugerne i starten af 2010 forventede at købe et nyt fjernsyn i løbet af år, er det tal nu faldet til 32 procent.

- Man downloader og streamer både underholdnings- og nyhedsindhold på smartphones, bærbare og tablets i stedet, siger Jesper Strømann.

Mere end halvdelen - 56 procent - svarer, at de har ændret vaner i forhold til online-services og såkaldt cloud-computing, hvor nyheder og underholdning hentes ned på smartphones og tablets.

Læs også:

Se også: Sådan får du Netflix på dit Apple TV

53 procent af deltagerne i undersøgelsen ejer i dag en smartphone, hvilket er en kolossal stigning fra 2010, hvor kun 28 procent gik rundt med en smartphone i lommen.

Og den nye telefon bruges flittigt. En fjerdedel benytter sig af streaming, og 69 procent bruger jævnligt nyheds-, vejr- og sportsapplikationer.

0 kommentarer
Vis kommentarer