YouSee digital-tv hakker i det

En digital HD-boks med optager fra YouSee skulle forsøde Jacob Smidts liv foran fladskærmen, men det blev et mareridt

Jacob Smidt er for tiden tilbage på det analoge tv-signal efter den uheldige oplevelse med YouSee, det tidligere TDC. (Foto: fra 'Kontant' DR)
Jacob Smidt er for tiden tilbage på det analoge tv-signal efter den uheldige oplevelse med YouSee, det tidligere TDC. (Foto: fra 'Kontant' DR)

YouSee skruer op for salgstalen for at få kunder til deres digitale kabel-tv. Koncernen lover totale tv-oplevelser med knivskarpe og støjfrie billeder.

Det glædede Jacob Smidt sig meget til, da han tilsluttede sin digitale HD-boks med harddisk hjemme foran sofaen i Fredericia. Men forventningen om en fin filmoplevelse blev ikke opfyldt.

- Det startede med, at underteksterne ’satte sig fast’ i op til ti minutter, mens filmen bare kørte videre. Jeg kunne slet ikke følge med i filmen, siger Jacob Smidt.

Hak i hele sendefladen
Det problem breder sig fra film til også at gælde alle andre programmer.

- Billedet hakkede meget, og det var lidt ligesom nogen trykkede pause-start pause-start. Der var også sådan en høj digital skærende lyd, for når billedet hakkede, så fulgte lyden med i hakkeriet, siger Jacob Smidt til ekstrabladet.dk.

Den digitale totale tv-oplevelse Jacob Smidt havde drømt op og betalt for, blev på alle måder spoleret af YouSee.

Brugte timevis i røret til kundeservice
Derfor besluttede han sig for at opsige kontrakten efter fire måneder, hvor YouSee havde forsøgt at rette op på fejlene. Men det var lettere sagt end gjort.

- Alt i alt har jeg brugt otte-ti timer på at hænge i røret til kundeservice, der heldigvis gik til YouSees gratis 80-numre, siger Jacob Smidt.

Trods gentagne løfter om tilbagebetaling af 793 kroner, har YouSee først lige fået betalt sin gæld til Jacob Smidt. Han nåede heldigt nok lige at modtage pengene samme dag, som forbrugerprogrammet 'Kontant' tager Jacob Smidts sag op.

Vicedirektør i YouSee: Undskyld
Hos YouSee siger vicedirektør Ulf Lund, at han er ked af at høre om Jacob Smidts sag.

- Jeg ringede til Jacob Smidt i dag og sagde undskyld. Han er helt klart en fornuftig og venlig fyr, der er blevet enormt skuffet. Jeg kan se af forløbet, at vi har gjort, hvad vi kunne, og der på ingen måde har været ond vilje fra vores side, siger vicedirektøren til ekstrabladet.dk.

Men det er ikke kun Jacob Smidt, der har oplevet store problemer med den digitale løsning fra YouSee. Ud af den 1,1 million husstande som YouSee leverer digitalt tv til, har 100.000 en HD-boks installeret, og mange af dem har kontaktet DRs forbrugerprogram 'Kontant' med klager.

- Vi har også for mange kunder, der ikke er tilfredse med HD-boksen. Men jeg håber og tror, at der vil blive færre hen ad vejen. Vi forbedrer og opdaterer løbende software, så fejlene forsvinder. Det er meningen, at digitalt tv skal forbedre kvaliteten. Og det gør det også i langt de fleste tilfælde, siger Ulf Lund.

Stol ikke blindt på de store
Og han lover også godt nyt til alle de utilfredse kunder, der ikke har fundet vej til sendefladen.

- Vi skal nok tage hånd om de kunder, der oplever problemer, der endnu ikke er løst. Vi sender gerne teknikere ud til hjemmet, og hvis det er boksen, den er gal med, så ordner vi også det, lover vicedirektøren.

Tilbage i Fredericia kan Jacob Smidt glæde sig over, at vicedirektøren har tilbudt ham en ny boks til fri afbenyttelse i en måned. Han har også fået nogle gode lærepenge:

- Jeg har lært, at bare fordi noget er nyt, så er det slet ikke sikkert, det fungerer. Og man skal ikke stole på firmaer, bare fordi de er store, siger Jacob Smidt.

Hvad er dine oplevelser med YouSee digitalt tv? Skriv dine kommentarer herunder og se hele Jacob Smidts historie i aften på DR i 'Kontant' klokken 21.25, hvor også vicedirektør Ulf Lund kommer i studiet.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere