TDC blokerer iPhone

Ingen internet, e-mail, sms og telefonsvarer. Sådan lyder virkeligheden for iPhone-ejere, der skifter fra Telia til TDC

Er det pigen eller mobilen, han kigger på? Ifølge TDC er iPhone-ejere mere til caffé latte og lækkert design end praktisk indhold som internet og e-mail. (Foto:Johnny Frederiksen).
Er det pigen eller mobilen, han kigger på? Ifølge TDC er iPhone-ejere mere til caffé latte og lækkert design end praktisk indhold som internet og e-mail. (Foto:Johnny Frederiksen).

Endelig fri. Sådan tænkte tusindvis af Telia-kunder sidste søndag, da bindingsperioden på deres gude-gadget udløb. Seks måneder med middelmådig 3G-dækning og et pebret abonnement er forbi.

Og nu er tiden kommet til at finde en ny udbyder med bedre dækning og lavere priser. Men for de iPhone-ejere, der valgte at søge nye græsgange hos TDC, ventede der en overraskelse. Landets største teleselskab tilbyder ikke automatisk datatrafik til mobilkunder med Apples populære mobil. Det vil sige ingen internet og e-mail, ligesom sms og mobilsvar heller ikke virker som standard på TDC's netværk . Forklaringen herpå er ifølge kommunikationsrådgiver Per M. E. Christiansen fra TDC enkel:

– iPhone er først og fremmest en smart designermobil. Og de folk, der har den, er mest interesserede i at rende rundt og se smarte ud. Så vi tror ikke, at de er kede af ikke at kunne gå på nettet med telefonen.

Stort dataforbrug
Beskrivelsen af iPhone-brugere som caffe latte-drikkende designslaver genkender Rune Fick Hansen fra Telia ikke.

– iPhone -brugerne har et større dataforbrug end alle andre kundegrupper, har pressechefen forklaret til forbruger-sitet fpn.dk.

Netop Telia har om nogen styr på iPhone-brugernes adfærd. Selskabet har nemlig haft monopol på salg af den hypede mobil siden lanceringen i Danmark 10. juli sidste år.

Konfronteret med udtalelsen trækker TDC også i land.

– Jeg har nu haft lejlighed til at kigge på det, og vi har flere tusinde iPhone-brugere i vores system. Og de har ganske rigtigt et stort dataforbrug, siger Per M. E. Christiansen, da Ekstra Bladet taler med ham igen.

'Vi kigger på det'
Forvirringen skyldes ifølge Christiansen, at TDC ikke selv sælger iPhone. Men allerede i marts 2008 viste tal fra TDC, Telia og Sonofon, at operatørerne i alt havde 8000 iPhones på deres net – fire måneder før den officielle lancering i Danmark.

Apple-telefonen er altså ingen ny fisk i TDC's net. Så hvorfor gør selskabet det besværligt for kunderne, når andre selskaber byder iPhone-ejere velkommen med åbne arme? Det gælder både TDC-konkurrenterne Sonofon og 3, men også det TDC-ejede Telmore, der på sin hjemmeside grundigt guider folk gennem opsætningen.

– Jeg vil da godt love, at vi kigger på at lave et abonnement til iPhone-brugerne, lover Per M. E. Christiansen, som dog ikke vil sætte dato på.

Så foreløbig skal kunderne altså stadig klare opsætningen manuelt.

Se hvordan du selv kan sætte din iPhone op til en ny operatør i vejledningen i linket til højre herfor.

1 af 3 - iPhone er først og fremmest en smart designermobil. Og de folk, der har den, er mest interesserede i at rende rundt og se smarte ud. Så vi tror ikke, at de er kede af ikke at kunne gå på nettet med telefonen, siger kommunikationsrådgiver Per M. E. Christiansen fra TDC. (Foto: Johnny Frederiksen)
2 af 3 Der er råd at hente, hvis man ønsker at skifte sit abonnemt hos Telia ud og finde et nyt, der passer til en iPhone. (Foto: Johnny Frederiksen)
3 af 3 Er det pigen eller mobilen, han kigger på? Ifølge TDC er iPhone-ejere mere til caffé latte og lækkert design end praktisk indhold som internet og e-mail. (Foto:Johnny Frederiksen).
0 kommentarer
Vis kommentarer