Om seks år løber vi tør for mobilnumre

Selvom der i øjeblikket er lidt over en million ledige mobilnumre med otte cifre, så risikerer vi at løbe tør

(Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)

Allerede om seks år kan det være slut med ledige danske mobilnumre med otte cifre. Der er nu kun én million ledige danske mobiltelefonnumre, skriver it-mediet Version2.

- I grove træk har vi 72 millioner numre til rådighed med numrene på otte cifre. Det skulle man mene, er nok, men det er det ikke helt, for nummerplanen er delt op i numre til forskellige formål. Og der er stor efterspørgsel efter mobilnumre.

Det siger Jakob Juul, kontorchef i Erhvervsstyrelsen, til Version2.

Status lige nu er, at der er 1.060.000 ledige mobilnumre. Og selvom der til gengæld er 18 millioner ledige fastnetnumre, er det ikke så let for teleselskaberne at bytte rundt på numrene.

- Teleselskaberne er meget glade for, at de kan skelne mellem mobilnumre og fastnet. Det bruger de til taksering af samtalen.

- Hvis vi ophæver forskellen på, om et nummer er til mobil eller fastnet, vil det ifølge teleselskaberne kunne kræve nogle meget omfattende ændringer ude på teleselskabernes centraler, siger Jakob Juul.

Dertil kommer, at der er en reserve på 6,3 millioner ledige numre, som ikke er tildelt noget formål, men den reservepulje ønsker Erhvervsstyrelsen ifølge Jakob Juul ikke at bringe i spil.

- Det er en gruppe, vi ikke tildeler fra, for det er den allersidste rest af numre. Hvis vi løste manglen på mobilnumre ved at bruge numre herfra, kan vi køre et stykke tid - men så står vi til sidst med et stort problem. Den situation vil vi nødigt ende i, siger han.

En anden mulighed er at begrænse spildet af telefonnumre ved at hæve prisen. I dag betaler teleselskaberne to kroner om året per nummer, de får tildelt, og en højere betaling ville betyde færre numre, som i realiteten ikke blev brugt.

Den idé er teleselskaberne dog ifølge Version2 ikke vilde med, ligesom de helst vil undgå at tilføje flere cifre til de danske telefonnumre, da det er meget omfattende og besværligt.

Ifølge Erhvervsstyrelsen arbejder teleselskaberne selv med forslag til, hvordan problemet med telefonnumrene i stedet kan løses.

0 kommentarer
Vis kommentarer