Det ligner Minecraft, men...

Eldritch blander Spelunky med Lovecraft og Minecraft med ganske stor succes

Spelovecraft.
Spelovecraft.

Antal stjerner:

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Roguelikes er in for tiden, anført af Spelunkys triumferende stormtog, stærkt efterfulgt af spil som Rogue Legacy, The Binding of Isaac og fusioner som FTL eller vanvittigt komplekse simulationer som Dwarf Fortress. De fleste af dem er dog i 2D eller endda virkelig oldskool ASCII-tegn, og vi har ikke set helt så meget i 3D. David Pittman og Minor Key Games vil dog lave lidt om på dette med Eldritch, som er en blanding af Spelunky og H.P.

Lovecrafts universer, men med et visuelt udtryk, der er skabt til at appellere til Minecraft-generationen. Det ligner med andre ord Minecraft rigtig meget på overfladen, men lad dig ikke narre. Her er ingen crafting, men derimod en række baner, der skal gennemføres, og en hær af mareridtsmonstre, som absolut ikke vil dig noget godt.

Guide til missionerne i Assassins Creed 4 Blag Flag – hvis du sidder fast

Du starter spillet ved at vågne op i et mystisk bibliotek, uden rigtig at vide, hvad der foregår. Hurtigt finder du dog tre mystisk lysende bøger, som du på magisk vis kan rejse ind i og udforske. Biblioteket fungerer som din base, men også som et fængsel, du skal klare dig ud af. Det foregår selvfølgelig ved at drage på eventyr i dybet.

Hvis du dør undervejs, ryger du tilbage til biblioteket og mister alle dine penge og hvad du måtte have samlet ind undervejs, men du kan gemme dine penge permanent i en bank, og spillet gemmer dit fremskridt gennem de forskellige verdener, så vi snakker ikke fuld permadeath, som i de bedste (værste) roguelikes. De individuelle baner genereres tilfældigt, så alle dine rejser foregår ud i det ukendte, præcis som i Spelunky.

Et spil om seksuel tilfredsstillelse

David Pittman var AI-designer på Bioshock 2, og der er da også elementer, der virker bekendte. I stil med Bioshock kan du kun bære to våben og en enkelt speciel egenskab, som du kan finde ved at bede ved mystiske skrin rundt omkring i spillet, og som koster penge at bruge. Det er også tydeligt, at spillets AI er mere end bare almindelig digital idioti. Nogle fjender vil på ubehageligste vis søge mod dig som møl mod en flamme, mens andre har ubehagelige tricks oppe i ærmet.

Nogle af spillets fineste øjeblikke opstår med fjender, som fx er udødelige, og igen og igen rejser sig for at gøre livet surt for dig, eller hvad med en statue, som kun bevæger sig, når du vender ryggen til? Den slags stiller krav til din spillestil, og her ligger styrken i spillets design.

Vi er dog ikke oppe på Spelunky-niveau, for selv om alting er godt og funktionelt sammensat, så er der længere mellem de berømte guldklumper her end i Mossmouths nærmest perfekt afbalancerede djævelskab af et spil. Eldritch virker også for let til at begynde med, men holder man ved, låses der op for et New Game Plus, som er en massiv udfordring.

Det er bare lidt synd, for langt de fleste roguelike-fans ville nok have ønsket, at spillet kun havde New Game Plus, hvorimod mere tilbagelænede typer vil blive lullet i søvn af den almindelige sværhedsgrad og så rende panden mod en mur. Det er som om spillet ikke henvender sig til nogen af disse to grupper, men til en mellemting, som ikke rigtig eksisterer, og det er ret ærgerligt.

Ansigtsløft til 800 spillere i PES 2014

Eldritch har ellers mange gode sider. Den voxelbaserede grafik ligner ganske vist Minecraft, men stemningen er direkte skummel. Monstrene er nuttede og dybt forstyrrende på samme tid, og lydeffekterne er groteske og sløve, nærmest halvhjertede, men helt klart lavet med fuldt overlæg. Og det virker.

Når du sniger dig rundt og læner dig om hjørner for at se, hvad der lurer forude, kan den pludselige lyd af en gurglende vanhellig skabning direkte bag dig være meget mere skræmmende, end klassiske monsterlyde på nogen måde ville have været. Det her er et ondskabsfuldt spil, hvis udseende får dig til at sænke paraderne, hvorefter det går direkte efter pulsåren.

Her er Battlefield 4 multiplayer tips og tricks både til veteranen og begynderen

Selv om Eldritch søger efter den simplicitet, som gør Spelunky så elegant, så ville jeg et eller andet sted have ønsket, at der var lidt mere at komme efter her. Ligheden med Minecraft vækker min trang til at bygge ting, men spillet giver mig desværre kun lidt dynamit til at sprænge hul i dem i stedet. Pittman og Notch burde måske sætte sig ned at snakke sammen over en kold Pripps en dag.

Det ændrer dog ikke, at vi sidder tilbage med en helt funktionel roguelike med en unik stemning og et par friske ideer, og det er bestemt værd a spille. Jeg tror bare, at der er mere at komme efter i konceptet næste gang, eller i en eventuel udvidelse.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere