Droner inspicerer fly hos easyJet

Flyselskabet easyJet tager innovative skridt – selskabet vil i 2016 anvende droner til fly-inspektioner, printe flydele med 3D-printere og lancere et system, der forudser tekniske problemer

Foto: PR
Foto: PR

Flyselskabet easyJet har netop gennemført en vellykket test af droner til inspektion af fly. Det afslørede selskabet  under dette års Innovation Day i Malpensa Lufthavn i Milano.

Se også: Dommer forbyder kvinde at anvende mobiltelefon

Testen viste, at forud-programmerede droner kan reducere den tid, et fly er ude af drift ved f.eks. lynnedslag. Og derfor satser easyJet nu på at bruge droner som en del af deres services på alle tekniske baser i Europa inden for 12 måneder.

– Sidste år præsenterede vi en række nye teknologier under udvikling. En række af teknologierne er nu implementeret i vores daglige drift, herunder implementering af papirløse cockpits, brug af apps til at gøre visse styringsprocesser lettere og en app til vores kontrolcentre, så besætning og ingeniører kan løse tekniske problemer på easyJets fly på tværs at vores netværk,  siger easyJets administrerende direktør Carolyn McCall og fortsætter:

– Innovation ligger i easyJets DNA. Vi bliver ved med at undersøge mulighederne for nye tiltag, der kan hjælpe med at forbedre vores drift og sikre, at vores passagerer kommer sikkert og rettidigt frem.

 

Se også: Drone skal være vagt ved 'verdens hårdeste eksamen'

Et kig ind i fremtiden
På årets Innovation Day løftede easyJet også sløret for en ny 3D-printsatsning. Selskabet afprøver nemlig i øjeblikket 3D-printere, så man hurtigt kan erstatte flydele som armlæn og borde i flykabinen, hvis de går i stykker, og samtidig reducere lageret af ekstra flydele.

3D-printere vil også blive brugt til næste generation af motorer, som easyJet har på bestillingslisten. Motoren hedder LEAP og vil have flere 3D-printede dele, fx brændstofdyser, ventilationsvinger af kulstof og keramiske matrix-kompositter.

Se også: Her er computeren alle har råd til

I samarbejde med flyproducenten Airbus vil lavprisselskabet desuden forbedre muligheden for et modtage informationer fra flyets systemer. Informationerne bliver analyseret og sendt videre til flyets operationelle team, der kan bruge dem til at forudse tekniske problemer og dermed løse dem, så snart flyet lander eller under den regelmæssige vedligeholdelse.

7 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere