Forbrugerrådet Tænk om tv-strid: - Det er ikke kønt

Forbrugerrrådet opfordrer folk til at gøre distributøren opmærksom på, hvis man oplever forringelse af det produkt, man har købt

222.000 husstande mister en række kanaler i dag - om lidt mister op til 80.000 flere deres signal - dem med analog hos Yousee. Se her hvordan du sikrer dig imod sort skærm. (Reportage: Heine Jørgensen/Signe Breitenstein)

Mindst 220.000 husstande har sort skærm på Discoverys kanaler som Kanal 4 og Kanal 5 som et resultat af hårdknude i forhandlinger mellem Canal Digital og Discovery.

Det er uenigheder om prisen, der er skyld i, at det ikke er lykkedes parterne at indgå en aftale. Men selv om Canal Digitals kunder ikke kan se mange af de kanaler, de har betalt for, skal de alligevel betale det samme for deres abonnement som før - en situation, der ifølge Forbrugerrådet Tænk er uholdbar:

- Det er under alle omstændigheder ikke særlig kønt, at de her to store virksomheder slås om at lave en aftale, og så bliver forbrugerne hægtet af undervejs. Det er selvfølgelig godt, at de har forsøgt at kompensere kunderne, men det er kun holdbart et kort stykke tid, fortæller cheføkonom Martin Salamon til Ekstra Bladet.

- Og hvis det bliver ved, må man så se, om der er grundlag for en kompensation, eller om det giver anledning til, at man som forbruger kan hæve aftalen.

Elektronik - 1. feb. 2016 - kl. 10:40 Discovery: Derfor er der sort skærm hos 220.000 kunder

Forbrugerrådet Tænk: Gør opmærksom på utilfredshed
Ifølge Martin Salamon skal du som forbruger 'selvfølgelig gøre opmærksom over for distributøren, hvis det er noget, der forringer den tjeneste, du køber hos dem.'

- Det kan jo tilskynde til hurtigere at få gjort noget ved det. Men hvad du konkret kan få ud af det kommer an på andre ting, siger han og forklarer, at det vil være en konkret vurdering:

- Hvis det er nogle kanaler, som har været vigtige, da man valgte tilbuddet, skal der måske ske noget mere. Det kommer også an på, hvad der står i de vilkår, man har indgået aftalen med Canal Digital på. De har formodentlig taget nogle forbehold omkring sådan nogle situationer.

Forbrugerrådet Tænk ser situationen som et argument for frit tv-kanal-valg:

- For alle, der køber en pakke hos Canal Digital, skal være med til at betale for de tv-rettigheder, som bliver dyrere og dyrere. Så hvis det kun var dem, der var interesseret i fodbold, der betalte for dem, ville man få en enklere måde at finde prisen på.

(Læserfoto) Elektronik - 1. feb. 2016 - kl. 06:01 Forhandlinger gået i hårdknude: 220.000 husstande mister kanaler i dag

Kunder får lille kompensation
Ekstra Bladet har tidligere i dag været i kontakt med Canal Digital, der fortæller, at kunderne ikke kan se frem til et nedslag i prisen, men får en lille kompensation i form af flere kanaler eller film på streaming-tjeneste.

- Vi ved selvfølgelig godt, at det er et lille plaster på såret, men det er det, vi kan gøre lige nu. Og så arbejder vi sten-hårdt på at få en ny aftale i hus så hurtigt som overhovedet muligt, siger Catja Middelboe Andersen.

- Hvorfor får kunderne ikke prisnedslag?

- Foreløbig har vi vurderet, at folk gerne vil have et bredt udbud af tv-kanaler. Det er derfor, de køber en tv-pakke. Vores tilgang har været at sikre dem noget andet indhold og prøve at vise dem nogle kanaler, som man så kan se på i mellemtiden.

Ekstra Bladet har også været i kontakt med Discoverys kommunikationschef, Rasmus Mariegaard, der fortæller, at der lige nu ikke er udsigt til, at parterne bliver enige 'inden for en halv eller hel time'.

- Men det er klart, at vi på tv-seernes vegne håber, at det snart kommer på plads, siger han.

11 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere