iPad dominerer fortsat tablet-forbruget

Fire år efter Apple fik sat gang i tablet-bølgen med deres iPad, sidder de solidt på mere end 70 procent af verdens internet-forbrug på tablets

Apple sidder tungt på tablet-forbruget med deres iPad. (Foto: Apple)
Apple sidder tungt på tablet-forbruget med deres iPad. (Foto: Apple)

Nypubliceret statistik viser, at Apples iPad stadig er dominerende, når det drejer sig om at gå på nettet med sin tablet-PC.

iPad kom på markedet i juni 2010 og har med sine mere end 200 millioner solgte enheder lagt sig klart i spidsen for det tablet-boom, som fortsætter med uformindsket kraft i dag.

Læs også: iPhone 6 design afsløret i video og på billeder

Siden 2010 er ikke mindst Samsung og Google kommet på banen med roste Android-alternativer, og Amazon med deres Kindle tablets med en afart af Android har også opnået stor succes, som man kan se på grafikken herunder.

Grafens tal kommer fra online reklamebureauet Chitika, der har set på, hvilke enheder der har vist deres reklamer i april 2014, og da tallene er baseret på mange millioner visninger, giver de et rimelig præcist billede af tablet-forbruget i Nordamerika.



Internet-forbruget i Nordamerika fordelt på producenter. (Grafik: Statista)
Internet-forbruget i Nordamerika fordelt på producenter. (Grafik: Statista)


Ingen i nærheden af Apples iPad
Med 77 procent af internet-trafikken er der ingen andre producenter, som bare er i nærheden af Apples markedsandel.

Læs også: iPad får endelig split-screen multitasking

Samsung indtager ganske vist andenpladsen med Amazon tæt efter på tredjepladsen, mens Google med deres Nexus- og Microsoft med deres Surface-tablets roder rundt nede omkring de 2 procent.

Næsten samme billede på verdensplan
Sitet StatCounter.com holder øje med de samme tal på verdensplan, og her tegner sig næsten det samme billede, men man kan dog spore en langsom forandring.



Internet-forbruget på verdensplan fordelt på styresystemer. (Kilde: StatCounter)
Internet-forbruget på verdensplan fordelt på styresystemer. (Kilde: StatCounter)


iPad sidder også her komfortabelt i førersædet, men deres markedsandel er dog faldet fra 76,2 procent i maj 2013 til 71,6 procent i maj 2014.

Samtidig er brugen af tablet-PC'er med Android installeret gået fra 20,7 til 25,3 procent i samme periode, så der er en tendens til, at Android langsomt æder sig ind på iPads dominerende position.

Med den nuværende udvikling vil der dog gå i hvert fald fem år, før de to kurver rammer hinanden omkring de 50 procent, og på fem år kan der som bekendt ske mangt og meget - ikke mindst i tech-verdenen.

0 kommentarer
Vis kommentarer