I kø siden torsdag: Skuffet over tilbud uden Power

Power har gjort sig upopulær hos kunder, der har stået i kø i siden torsdag aften ved det nye varehus i Herlev for at spare penge på elektronik, når dørene slås op lørdag. Kunderne siger, tilbuddene ikke er nær så gode, som de havde håbet. Også udlejerne af butikslokalet er sure, fordi Power er løbet fra en fælles aftale om, at butikscenteret Big først åbner den 31. oktober.

I køen mødte Ekstra Bladet blandt andre Kim, Richard og Kenneth.

Kim Madsbjerg og kammeraten Richard har siden torsdag klokken 21 ligget i kø på en tyk, mørkeblå luftmadras udenfor det nye Power varehus i Herlev for at få fingre i de bedste tilbud, når butikken åbner lørdag morgen.

Men når makkerparret om flere måneder ser tilbage på oplevelsen, kan de tre flasker Jack Daniels, der røg indenbords torsdag aften meget vel stå klarere i hukommelsen end de penge, de sparede på elektronik.

Åbningstilbuddene er nemlig ikke nær så gode, som da Power den 17. august åbnede sin første butik i Glostrup.

MacBook Pro populær, men ikke så billig som forventet
For eksempel kunne man ved åbningen i Glostrup købe en MacBook Pro computer, der normalt koster cirka 10.000 kroner til det halve. Men der var kun 20 til salg, og de to herrer var henholdsvis nummer 21 og 26 i køen. De gik altså forgæves.

Denne gang er der 150 til salg, men prisen er hævet til 7.499 kroner. Det vidste de to herrer dog ikke, da de lagde sig i først i køen, for da var tilbudsavisen ikke udkommet.

- Vi føler os lidt vildledt, om man kan sige det, fordi de tilbud slet ikke hænger sammen med de tilbud, vi oplevede i Glostrup. Og eftersom man valgte at skjule de tilbud, har vi ligget her i den tro, at det vil være noget af det samme. Og det er også det, vi har fået at vide af de medarbejdere, der stod her i går. Nu har vi ligget her, så nu bliver vi her, siger Richard, der ikke ønsker sit efternavn bragt i avisen.

Kim Madsbjerg er enig.

- Havde vi set tilbudsavisen, inden vi kom herud, så var vi ikke taget herud og slet ikke i går. Så var vi måske kommet i morgen tidlig, hvor de åbnede. Men vi er herude og vi har købt frokosten, siger han og løfter op i en pose med halvt optøede boller.

Torsdag aften blev der hygget med de tre flasker whiskey.

Kenneth Wagner fra København kom til dels for selskabet, selv om han er ude efter samme computer og et par ting til venner og familie.

- Det er hyggeligere, end man skulle tro, at ligge i kø. Det er primært besparelsen, men hvis det ikke var hyggeligt, så tror jeg ikke, jeg gad. Fordi så er det trods alt mange timer at bruge på ingenting, siger han.

Pris-ekspert: Mindre brug for hype
Strategiskiftet med at tilbyde flere varer til knap så billig pris, er et resultat af de erfaringer, Power gjorde sig ved åbningen af i Glostrup. Man vil gerne undgå utilfredse kunder.

- Der var for få, der gik glade hjem, og det har vi ændret på, siger Powers administrerende direktør, Jesper Boysen.

- Det er altså lidt kedeligt at komme i den tro, at man skal komme hjem med nogle varer, og så var der udsolgt. Derfor har vi hævet prisen måske en lille smule på nogle af produkterne, men til gengæld er stykantallet steget, så vi får endnu flere tilfredse kunder, tilføjer han.

(Artiklen fortsætter under videoen og billedet)

Her kan du se et interview med Powers administrerende direktør, Jesper Boysen. 

 

Overordentligt billige varer i lille mængde kan være bedre til at skabe kø udenfor butikken før åbningen. Men det var ikke nødvendigvis formålet denne gang, siger Birger Boutrup Jensen, der er lektor i forbrugeradfærd på Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus Universitet.

- Det er to forskellige typer åbninger. Den første åbning var jo the grand opening i Danmark, og der skulle der skabes meget hype. Her har de måske ikke behov for helt den samme hype, siger han.

- De har jo allerede fået en del hype ved, at de åbner tre uger før tid, tilføjer han.

Tidlig åbning risikabel
Powers priskrig med konkurrenten Elgiganten har allerede skabt mange overskrifter. Knap havde Elgiganten meddelt, at man nu opruster, før Power i bevidst provokation meddelte, at varehus nummer to ville blive åbnet i Herlev 3. oktober og ikke 31. oktober som planlagt.

Den nye dreng i klassen Power åbner nyt center i Herlev tre uger før planlagt. (Foto: Mathias Øgendahl) Samfund - 1. okt. 2015 - kl. 21:23 Elektronikkrigen buldrer videre: Power i snigangreb

Det nye varehuset ligger lige overfor Elgiganten, som ifølge planen først åbner sidst på måneden.

Men det at åbne tidlige er en fræk og risikabel strategi.

- Jeg tænkte, 'Hold da kæft. Jeg håber da, de kan følge med og at deres ansatte er oplært.' Det er potentielt en farlig strategi at køre, fordi man risikerer, at hele apparatet ikke kan følge med, og hvis det ikke kan følge med, så får du utilfredse kunder, siger Birger Boutrup Jensen.

Power, den nye el-gigant, drukner i sin egen opstartssucces. Godt halvdelen af kunderne er fint tilfredse med pris, levering og kundeservice. Den anden halvdel klager over forsendelses-forsinkelser, lange ventetider på kundetelefonen og mangel på svar på deres mails. (Foto: Jakob Jørgensen) Elektronik - 2. sep. 2015 - kl. 18:29 Ny elektronik-gigant svømmer i klager fra sure kunder

Som Ekstra Bladet tidligere har beskrevet, havde Power i to til tre uger efter åbningen problemer med at følge med efterspørgslen. Det gav sig udslag i varer, der ikke var på lager; kunder, der ikke fik svar på deres henvendelser og leveringsproblemer.

Se også: Power-chef: Nu er der styr på problemerne

Så sent som fredag eftermiddag blev der stadig knoklet med at sætte varer på hylderne i Herlev og skilte på facaden.

98 kommentarer
Vis kommentarer