Lave karakterer: Det er ikke Facebooks skyld

Karakterer falder, når Facebook-forbruget stiger – problemet skal findes et helt andet sted end på sociale medier, viser et nyt studie

Sociale medier er hele tiden til stede - på mobiler, tablets og computerskærme. Studerende skal lære, hvornår de må lade sig forstyrre (Foto: Elena Olivo/Flickr)
Sociale medier er hele tiden til stede - på mobiler, tablets og computerskærme. Studerende skal lære, hvornår de må lade sig forstyrre (Foto: Elena Olivo/Flickr)

Et nyt studie fra Iowa State University viser, at jo mere tid studerende bruger på Facebook, jo dårligere bliver deres karakterer. Det skriver Daily Science.

Men at det mest optimale for indlæringen ikke er at spendere undervisningen med opmærksomheden rettet mod de sociale medier i stedet for mod underviseren er ikke umiddelbart en overraskelse. Det har vi været bevidste om et stykke tid.

Se også: Nu kommer Lollipop til HTC One M8

Pointen om at det faktisk ikke er Facebooks skyld, er til gengæld noget nyt. Og det er præcis den pointe, der fremlægges i studiet fra Iowa State.

Lektor Reynol Junco, som står bag studiet, der er foretaget blandt 1.649 studerende, forklarer til Daily Science, at den negative sammenhæng mellem Facebook og karakterer i virkeligheden har meget lidt at gøre med Facebook. I stedet kan sammenhængen forklares med nye studerendes manglende evne til, det Junco kalder, selvregulering.

– Nye studerende har mange tilpasningsproblemer. Når de lige er startet på universitetet, aner de ikke, hvad de skal gøre. De har ikke længere en forælder eller en lærer, der fortæller dem, hvad de skal læse, hvad de skal spise og hvornår de skal gå i seng – og de har endnu ikke udviklet evnen til selv at regulere, hvornår det er tid til hvad, siger han til Daily Science.

Se også: Er det her det mest maskuline armbånd nogensinde?

Reynol Junco understreger i den forbindelse, at det ikke nytter noget, at bede de studerende om at lukke helt ned for sociale medier. Indtil de har lært at selvregulere, vil der nemlig bare være noget andet, der forstyrrer dem. Facebook ville simpelthen bare blive erstattet af noget andet.

Ifølge lektoren er evnen til selvregulering typisk én de studerende tillægger sig i løbet af studietiden. Undersøgelsen viser i den forbindelse, at tid spenderet på Facebook ikke har samme negative effekt på karaktererne i slutningen af studiet, som det havde, da man lige var begyndt at studere. De ældre studerende bruger samme antal minutter på Facebook i løbet af undervisningen,  men kigger man på deres karakterer, har det ikke samme effekt på karaktererne – og det er ifølge Reynol Junco et tegn på, at de er blevet bedre til at regulere Facebook-tiden. 

Se også: Apple Watch kommer til april

Beskeder fra tusind skærme
Andre forskere på området støtter op om selvreguleringsteorien. Det gælder bl.a. forsker ved Institut for Pædagogik på universitetet i Oslo, Øystein Gilje. Han understreger overfor VG Teknologi, at studerendes evne til selvregulering kommer indefra og med erfaring, men han påpeger samtidig, at selvregulering i dag er mere udfordret end tidligere.

– I dag, hvor vi bruger så meget tid foran skærmen, er det mere vanskeligt end nogensinde før at tage ansvar for egen læring. Jeg kan huske, at jeg, da jeg skrev hovedopgave i begyndelsen af 2000'erne, bare åbnede computeren og måske tjekkede et par netaviser i løbet af hele dagen – i dag bliver man konstant forstyrret af meddelelser fra flere forskellige skærme, siger han til den norske avis.

Bliv alligeve på medierne!
Reynol Junco understreger i forbindelse med sin undersøgelse, at den negative sammenhæng mellem karakterer og Facebook ikke udligner de positive effekter af sociale medier. Ifølge andre af hans undersøgelser hænger brugen af sociale medier nemlig sammen med engagement og i længden også akademisk succes.    

– Studerende bruger sociale medier til at finde venner på studiet og skabe et netværk. Hvis de er engagerede i de sociale cirkler på studiet, er de ofte også engagerede i selve deres studie, og det er et afgørende aspekt i forhold til akademisk succes, siger han til Dialy Science

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere