Microsoft super-computer forudså næsten alle Oscar-vinderne

Søgemaskinen Bing fra Microsoft kan mere end blot at søge efter websider – den kan med stor sikkerhed forudse konkurrencer og begivenheder, såsom vinderen af et talentshow og fordelingen af Oscar-priser

Microsoft arbejder på, at 'Bing-maskinen' i fremtiden bliver endnu mere præcis i sine forudsigelser. (Foto: Robert Schobe)
Microsoft arbejder på, at 'Bing-maskinen' i fremtiden bliver endnu mere præcis i sine forudsigelser. (Foto: Robert Schobe)

Tidligere har den forudset, hvem der ville vinde VM 2014 i fodbold og vinderen af den amerikanske Super Bowl. Maskinen, computeren, beslutningstageren eller blot 'Microsoft Bing Predictor'.

En slags digital spåkone, der med sin super-computer samler enorme mængder data, som den derefter bruger til at forudse eksempelvis Oscar-vindere.

En af forskerne bag Bing-maskinen, David Rothschilf, lagde i søndags et billede op af computerens Oscar-vinder forudsigelser på Twitter, og præcisionen for dette års Oscar-forudsigelser er bemærkelsesværdige.

Selvom Bing ikke fik alle vindere rigtig, klarer den sig alligevel bedre end samtlige bookmakere. Ud af de 24 største kategorier i Oscar uddelingen 2015, forudså Bing vinderen i 20 af dem – heriblandt samtlige vindere af de største priser.

Og det er ikke første gang, at Bing-maskinen har forsøgt at gætte Oscar-vinderne. I 2014 gik det endnu bedre for computeren, da den forudså 21 af vinderne i de 24 kategorier, skriver amerikanske Business Insider.

Bruger data fra sociale medier
Maskinen bruger data som andre computere ikke medtager i deres beregninger af odds. Hvis man for eksempel kigger på, hvordan den forudser NFL-kampe, vil man se, at computeren bruger alle de traditionelle former for data, eksempelvis data om tidligere resultater mellem de to hold, ude/hjemmebane, banens kvalitet, startopstillingen og så videre.

Men Bing bruger en variabel, som andre systemer ikke gør, nemlig offentlighedens mening.

– Den tager hensyn til publikums visdom, som en Microsoft-medarbejder tidligere har beskrevet det til Business Insider.

Den data får systemet i høj grad gennem et partnerskab med de store sociale medier som Twitter og Facebook. Ved at analysere tweets og Facebook-opdateringer, indkalkulerer Bing således folkets mening i analyserne, og kan på den måde tage højde for last-minute skader eller interne konflikter i truppen.

Data fra de sociale medier gør det altså nemmere at forudse vindere af eksempelvis talentshows som 'American Idol', hvor seerne stemmer på den deltager, de bedst kan lide, og ofte giver offentlig udtryk for deres mening på sociale medier. Det er dog sværere at forudse sportsresultater, da folkets mening som bekendt ikke direkte påvirker resultatet af en kamp.

Holdet på Bing-maskinen opdaterer jævnligt systemet, så det kan fange endnu mere data i håb om, at systemet en dag vil være i stand til at fortage endnu mere præcise beregninger af eksempelvis resultatet i en fodboldkamp.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere