Mobil-reklamer får hug i ny iPhone-opdatering

De nævnte intet om det på deres årlige konference, men Apple pønser på en opdatering til Safari-browseren, som gør det muligt at blokere web-annoncer og pop-ups, når du surfer på din iPhone

Du er sikkert bekendt med de tusindsvis af annoncer og pop-ups, som forstyrrer dig på nettet. Til efteråret kan du blive fri for mange af dem – også på din iPhone. (Foto: Daniel Oines/Flickr)
Du er sikkert bekendt med de tusindsvis af annoncer og pop-ups, som forstyrrer dig på nettet. Til efteråret kan du blive fri for mange af dem – også på din iPhone. (Foto: Daniel Oines/Flickr)

Apples internationale udviklingskonference (WWDC) bød i år på flere interessante nyheder, heriblandt en ny musik-streaming service og et kæmpe løft til den virtuelle assistent 'Siri'.

Apple skrotter også deres 'Newsdesk'-app til fordel for en ny app, 'Apple News', der skal gøre det lettere for brugere at finde de af dagens nyheder, som passer til netop deres præferencer.

Se også: Apple tracker dit sexliv

Men det er en anden melding fra Apple-lejren, som lige nu skaber overskrifter i verdens medier. Meldingen glæder iPhone-brugere, men den vækker vrede hos reklamebureauer og andre virksomheder, som beskæftiger sig med annoncering på mobilplatformen.

På Twitter offentliggjorde Apple-ingeniør Ricky Mondello nemlig planer om at gøre det muligt for udviklerne at skabe udvidelser til Safari, som kan blokere cookies, billeder, pop-ups og andre irriterende reklame-elementer, når du surfer rundt på internettet. Det skriver Yahoo Tech.

Se også: Sikkerhedsspørgsmål giver falsk tryghed

Add-block-udvidelser har indtil nu næsten kun været tilgængelige til pc'er, fordi mobil-browsere ikke har tilladt det.

Vil flytte annoncerørne til ny app
Helt konkret betyder nyheden, at du vil være i stand til at hente en add-blocker-udvidelse til Safari i App Store, når iOS 9 lander til efteråret.

Og det har stor betydning for mobil-annoncørerne, eftersom størstedelen af de mange millioner iPhone-brugere verden over benytter sig af Safari-browseren.

Annoncørerne vil dermed gå glip af millioner af kroner i annonceindtægter, da det forventes, at langt størstedelen af iPhone-ejere vil hente add-block softwaren, når den bliver tilgængelig.

Se også: Gratiskrig på mobil i ferien

Opdateringen er dog ikke uden en bagtanke.

Den tvinger nemlig annoncørerne til at flytte annoncerne over i Apples nye annonce-finansierede 'News'-app, hvis de vil tjene penge på de mange Safari-brugere.

Som forbruger kan du dog se frem til en mere behagelig oplevelse med langt færre reklamer og pop-ups, når du til efteråret surfer i Safari.

39 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere