Interne Apple-dokumenter: Behov for større og billige iPhone

En række interne dokumenter er blevet offentliggjort i retten i forbindelse med patentstriden mellem Apple og Samsung

Apple valgte i 2013 at præsentere to modeller. Topmodellen iPhone 5S og den lidt billigere iPhone 5C. Nye dokumenter afslører, at man i Apple er fuldt ud klar over behovet for både en billigere, men også en større iPhone. (Foto: AP)
Apple valgte i 2013 at præsentere to modeller. Topmodellen iPhone 5S og den lidt billigere iPhone 5C. Nye dokumenter afslører, at man i Apple er fuldt ud klar over behovet for både en billigere, men også en større iPhone. (Foto: AP)

I lyset af, hvor lukkede Apple normalt er med selv at være afsender på detaljer om kommende produkter, så er det et sjældent kig ind bag kulisserne hos it-giganten, der er blevet fremlagt i retten i Californien.

Interne dokumenter fra april 2013, der relaterer sig til selskabets salgsafdeling og forholder sig til den aktuelle markedssituation, viser, hvor man ser de største udfordringer. De indgår i den aktuelle patentstrid i retten mellem Apple og Samsung. Dokumenterne er lagt online af re/code.

Uagtet patentstriden, så indikerer dokumenterne, hvad der meget vel er i vente, når Apple efter forlydende præsenterer den næste iPhone til september.

Konklusionen i dokumenterne er, at kunderne lige nu er på udkig efter noget, som Apple ikke er i stand til at levere. Det handler både om skærmstørrelse og pris.

Samtidig har Apple udfordringer i forhold til teleselskaberne, der blandt andet føler, at Apple stiller for store krav og kræver en for stor bid af kagen, og konkurrenterne, fordi deres hardware er blevet bedre.

Alt sammen en seriøs trussel mod Apples forretningsplan, og måske grund nok til at der skal skiftes strategi.

Se også: Så forskellige er fingeraftrykslæserne på iPhone S5 og Galaxy 5S

Rygterne har længere kørt om en eller flere nye iPhones med større skærm, hvilket går fra moderat vokseværk til 4,7" og op til 5,5". Dokumenterne viser, at størrelsen også i Apples egen optik har været en udfordring, der skal imødekommes.

Nok så interessant er også, at Apple selv udpeger pris som en grund til at man ikke kan mønstre samme vækst som tidligere. Det gælder både i forhold til samarbejdspartnerne, der sælger Apple-produkterne og kunderne.

Se også: Er dette de første billeder af iPhone 6?

Apple forsøgte sidste år at imødekomme kravet om en billigere mode, da de lancerede iPhone 5C sammen med topmodellen iPhone 5S. Den skulle blandt andet hjælpe til en styrket markedsposition i Asien.

Hvorvidt det rent faktisk lykkedes at erobre nye kunder med den billigere model afhænger af, hvem man spørger og hvilket marked, som man kigger. I januar kunne det kinesiske analysefirma Umeng afsløre, at den solgte væsentligt dårligere i Kina end den et år ældre model iPhone 5.

Modsat kunne Apple Insider i marts afsløre, at telefonen var blandt de tre mest populære hos en række af de største teleselskaber i USA.

0 kommentarer
Vis kommentarer