Sms'en er på retur

Den klassiske tekstbesked taber til Snapchat og iMessage

Den klassiske sms er på retur. Andre kommunikationsmuligheder tager over. (Foto: Colourbox)
Den klassiske sms er på retur. Andre kommunikationsmuligheder tager over. (Foto: Colourbox)

Det kan godt være, at du stadig sender sms'er, men du modtager formentligt færre af dem end tidligere. I hvert fald er antallet af de klassiske tekstbeskeder fortsat faldende.

Nye tal fra Erhvervsstyrelsens telestatistik viser, at antalle af sms'er faldet stødt siden 2010. Alene fra 2012 til 2013 faldt antallet med 15 procent.

Til gengæld er dataforbruget mere end fordoblet, hvorfor der er god grund til at tro, at der kommunikeres lige så flittigt som tidligere, men bare ikke via sms'er. Tjenester som iMessage, Facebook Messenger og Snapchat æder sig således ind på markedet.

- Kunderne efterspørger data, så de kan bruge sociale medier og apps. Især hører vi, hvordan foto-app’en Snapchat i stigende grad har overtaget den traditionelle sms-funktion, når der skal sendes korte beskeder. Ikke mindst de unge foretrækker at tage et billede, der viser en situation, et godt tilbud eller et ansigtsudtryk, frem for at skulle skrive 100 tegn i en sms. Det er hurtigt og nemt at tage et foto og tilføje en kommentar. Og så behøver man jo ikke at slette alle billederne bagefter – det klarer Snapchat selv. Sms’en bruges efterhånden kun til den mere ’seriøse’ kommunikation med eksempelvis en chef eller forældrene, siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Det er dog ikke alle, der nødvendigvis selv har tænkt over, at de faktisk sender færre sms'er. I iMessage til iPhone ligner det således sms'er, men de takseres som data.

- Vi kan blandt andet se, at mere end 75 % af taletrafikken i vores net i april indtil nu er foretaget på iPhones. Det vidner om, hvor udbredt denne telefon er, og kan også være med til at forklare, hvorfor stadig flere beskeder bliver sendt via data frem for sms,” siger Christoph Nørgaard.

0 kommentarer
Vis kommentarer