Betaler du for meget: Sådan forhandler du dig til en mindre mobilregning

Amerikansk firma forhandler telefonregninger mindre - lær deres bedste tricks her

Der er masser af muligheder for at skifte mobilselskab. Men du kan også forlange en bedre behandling hos dit nuværende teleselskab. (Foto: Peter Hove Olesen/Polfoto)
Der er masser af muligheder for at skifte mobilselskab. Men du kan også forlange en bedre behandling hos dit nuværende teleselskab. (Foto: Peter Hove Olesen/Polfoto)

Har du også mistet overblikket?

Aldrig har der været så mange pakker, priser og tilbud på markedet for mobiltelefoner og kabel-tv - og det er nemt at blive i tvivl, om man bliver snydt eller faktisk har fået en god pris.

Teknologi - 5. feb. 2016 - kl. 17:48 Ville købe en Tesla - men så fornærmede han Elon Musk

Lever af forhandling
I USA har et lignende priskaos, som tele- og tv-selskaber laver for at forvirre kunderne, nu ført til en ny industri: professionelle tilbudsjægere.

Et af firmaerne, kaldet BillFixers, er netop endt i New York Times, der kan fortælle historien om, hvordan de to brødre Ben and Julian Kurland har skabt en forretning ud af at forhandle bedre priser for almindelige forbrugere.

Elektronik - 5. feb. 2016 - kl. 20:17 Facebooks dobbeltspil: Sletter lovlige hashsider - og lader ulovlige blive

Deler gevinst med firmaet
BillFixers overtager simpelthen forhandlingen af fx et telefonabonnement og ringer så til teleselskabet, som om de var kunden.

Ofte ender samtalen med en lavere regning, og prisen for kunden er, at de skal dele gevinsten med de to brødre.

Du kan herunder - gratis - se firmaets bedste tips til, hvordan man også i Danmark kan forhandle sig til en bedre pris.

Teknologi - 4. feb. 2016 - kl. 21:22 Han printer voldsomt våben til sig selv - og det virker

Syv tips til et billigere abonnement

1. Spil dit 'jeg siger op' kort. Hvis du ved, at du kan få en bedre eller lignende service et andet sted, kan der være meget at hente hos dit eksisterende selskab. For det meste får du et bedre tilbud, når du truer med at sige op - firmaerne vil gerne beholde dig som kunde, også til en lavere pris.

2. Vær altid høflig - der sidder et menneske i den anden af røret, ikke en maskine eller firmaet selv. Hvis du er vred eller uforskammet, bliver din regning sjældent mindre.

3. Hav styr på, hvilke priser du kan få dit abonnement til hos andre - og brug tallene i forhandlingen.

4. Nogle gange tilbyder selskaberne dig en ekstra service gratis - ofte i en periode på fx 6 måneder. Hvis du ikke har brug for den og hellere vil have noget andet, så bed om det.

5. Du kan altid forlange at få samme pris, som nye kunder bliver tilbudt. Det vælter ud med billige tilbud til nye kunder, mens eksisterende betaler mere og mere. Det skal du ikke finde dig i.

6. Hav tålmodighed og vær stadig venlig selv hvis du må vente i røret, fordi sælgeren skal have en chef til at sige ok til mere rabat. Måske kan du først få et svar om nogle dage.

7. Pas på med at tegne nye kontrakter, der binder dig i længere tid - gå efter at få prisen på din eksisterende kontrakt sænket, så du stadig kan sige op med en måneds frist.

24 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere