Her er forklaringen: Derfor ryger dit mobilsignal i toget og metroen

Simpel fysik og lidt for moderne tog koster dig forbindelsen på mobilen - og du skal lide nogle år endnu

Når du triller en tur med fx dette IC4-tur, så er mobilsignalet i den grad under pres. Blandt andet fra den forbedrede isolering af togets ruder og teknologi i toget, som kan forstyrre signalet. (Foto: Jens Dresling/Polfoto)
Når du triller en tur med fx dette IC4-tur, så er mobilsignalet i den grad under pres. Blandt andet fra den forbedrede isolering af togets ruder og teknologi i toget, som kan forstyrre signalet. (Foto: Jens Dresling/Polfoto)

Danskerne er et verdens mest mobile befolkninger. Vi elsker vores telefoner (særligt iPhones) og kan blive rødgløende af raseri, når forbindelsen smutter.

Og den situation oplever du uden tvivl, når du kører med metroen eller tog. Pludselig er signalet i samtalen væk eller dataforbindelsen kappet over.

Mobil - 13. jun. 2016 - kl. 10:02 Nettet svigter i togene - og det bliver ikke bedre

IC4-tog er godt isoleret
Udover at det som bekendt går stærkt, når man er med toget, er en anden forklaring ren fysik: hvis mobilsignalet ikke kan nå frem til eller trænge ind i toget, så forsvinder det:

- På togstrækninger med fx IC4-tog er udfordringen materialerne i togene og de specielle togruder, der har en isolerende virkning for lyd og varme - de dæmper nemlig også radiosignaler ganske effektivt, forklarer Heine Wieben Rasmussen, der er netværksspecialist i Telia, til Ekstra Bladet.

Mobil - 21. okt. 2015 - kl. 21:44 Æder din iPhone strømmen alt for hurtigt: Her er skurken

Og hos Teleselskabet 3 finder vi den samme forklaring:

- Toget er i praksis så isoleret, at det lukker signalet ude. Men det problem forsøger vi og de andre i telebranchen nu at få løst i samarbejde med blandt andet DSB, siger netværksansvarlig hos 3 Stefan Ring Støhrmann.

Det bliver bedre - om nogle år

De fire teleselskabet TDC, Telia, Telenor og 3 forsøger netop nu at forbedre mobildækningen i togene. Det sker i tæt samarbejde med DSB, Arriva og Banedanmark.

Planen er, at der sker markante forbedringer - fx ved at sætte flere og bedre mobilmaster op langs togstrækningerne. Man eksperimenterer også med mobilforstærkere i togene, ligesom WiFi-forbindelsen udbygges.

Det ventes, at der vil gå to-tre år, før forbedringerne er effektive overalt på banestrækningen.

Kilde: Banedanmark

Hurtigt skift koster Metro-signalet
Også metroen i København skaber nogle helt særlige udfordringer for de rejsende. Særligt når rejsen går under jorden:

- Når man kører ind i en metrotunnel, skifter signalet meget hurtigt fra de master, man har kontakt til i den fri luft, til det fælles netværk, som Telia har sammen med TDC og Telenor.

Her er en af de fingre, du kan sende - endda i multikulturelle udgaver - med det nyeste iOS 9.1. (Skærmdump fra telefonen) Mobil - 22. okt. 2015 - kl. 07:30 iOS 9.1 er her: I dag får din iPhone 150 ekstra emoji

- Fordi skiftet mellem masterne sker så hurtigt og pludseligt, når man kører ind i tunnellen, kan telefonerne have udfordringer ved at skifte mellem masterne tilstrækkeligt hurtigt. Det kan opleves hos brugeren som mistet signal eller 'huller' i deres adgang til data, forklarer Heine Wieben Rasmussen fra Telia.

Bliver til 4G
Der findes i dag to 3G-netværk i metroen: Telia, TDC og Telenors. Og så Teleselskabet 3, der har sit eget.

- På sigt skal det opgraderes yderligere med 4G, oplyser Stefan Ring Støhrmann fra 3.

Her er en af de fingre, du kan sende - endda i multikulturelle udgaver - med det nyeste iOS 9.1. (Skærmdump fra telefonen) Mobil - 22. okt. 2015 - kl. 07:30 iOS 9.1 er her: I dag får din iPhone 150 ekstra emoji Se også: Første indtryk af HTC One A9: Sådan er den nye iPhone-klon

Med tiden ventes det, at alle teleselskaber arbejder sammen om at levere en hurtigere dataforbindelse:

- Når den nye metroring er bygget færdig, ar det planen at være med i et fælles 3G og 4G netværk, fortæller Stefan Ring Støhrmann til Ekstra Bladet.