Kæmpe pristjek: Vælg rigtigt abonnement - og spar 1000 kroner

Der er adskillige hundrede kroner at spare om året på de samme mobilabonnementer, viser nyt pristjek

Sådan fordelte priserne sig mandag, da Ekstra Bladet tjekkede prisen for et basisabonnement hos 26 teleselskaber. OBS: Grafikken er opdateret, hvilket har ændret på rækkefølgen. Vi beklager fejlen. (Grafik: Heine Jørgensen)
Sådan fordelte priserne sig mandag, da Ekstra Bladet tjekkede prisen for et basisabonnement hos 26 teleselskaber. OBS: Grafikken er opdateret, hvilket har ændret på rækkefølgen. Vi beklager fejlen. (Grafik: Heine Jørgensen)

Hvis dit behov ligner gennemsnittet, kan du snildt klare dig med 5 timers tale, gratis sms/mms og 5 GB data om måneden på din mobiltelefon.

Alligevel køber mange større og dermed dyrere abonnementer, end de har brug for, lyder vurderingen i dag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Se også: Kæmpe mobilfælde: Her bliver du flået på ferien

Styrelsen har netop lavet et stort pristjek af 26 mobilselskaber.

Og her er besparelsen på op til 1.000 kroner om året for abonnementer, der dækker de samme behov, som beskrevet i toppen af artiklen.

Se også: Plenti vil slå hul i mobilmarked: Sælger fri data til lavpris

Syv tips til et billigere abonnement

1. Spil dit 'jeg siger op' kort. Hvis du ved, at du kan få en bedre eller lignende service et andet sted, kan der være meget at hente hos dit eksisterende selskab. For det meste får du et bedre tilbud, når du truer med at sige op - firmaerne vil gerne beholde dig som kunde, også til en lavere pris.

2. Vær altid høflig - der sidder et menneske i den anden af røret, ikke en maskine eller firmaet selv. Hvis du er vred eller uforskammet, bliver din regning sjældent mindre.

3. Hav styr på, hvilke priser du kan få dit abonnement til hos andre - og brug tallene i forhandlingen.

4. Nogle gange tilbyder selskaberne dig en ekstra service gratis - ofte i en periode på fx 6 måneder. Hvis du ikke har brug for den og hellere vil have noget andet, så bed om det.

5. Du kan altid forlange at få samme pris, som nye kunder bliver tilbudt. Det vælter ud med billige tilbud til nye kunder, mens eksisterende betaler mere og mere. Det skal du ikke finde dig i.

6. Hav tålmodighed og vær stadig venlig selv hvis du må vente i røret, fordi sælgeren skal have en chef til at sige ok til mere rabat. Måske kan du først få et svar om nogle dage.

7. Pas på med at tegne nye kontrakter, der binder dig i længere tid - gå efter at få prisen på din eksisterende kontrakt sænket, så du stadig kan sige op med en måneds frist.

Se også: Digital sikkerhed på ferien: Svindlere klar til at jagte dig

Oister er billigst
Styrelsen har anonymiseret deres prisundersøgelse, så man ikke kan se, hvilke selskaber priserne kommer fra.

Ekstra Bladet gennemførte mandag et pristjek, der viser, at det billigste selskab - målt med styrelsens metode - er Oister til 89 kroner om måneden.

Der er i øvrigt opgivet en række andre priser i styrelsen opgørelse end i Ekstra Bladets. Forklaringen er, at priserne hele tiden ændrer sig, og at styrelsen lavede deres undersøgelse tidligere, end Ekstra Bladet gjorde det mandag.

Se også: Hård kritik af mobile prisguides: Du kan ikke regne med dem

Du kan læse mere om styrelsens pristjek her. Og i toppen af denne artikel se vores liste over prisen for et basisabonnement, og som er lavet ud fra samme forudsætninger, som styrelsen har brugt.

Vær opmærksom på, at der i pristjekket ikke er medregnet fx oprettelsesgebyr eller betalingsgebyrer, men alene kigget på abonnementsprisen pr. måned for selskabernes billigste abonnement, der giver 5 timers tale, gratis sms/mms og 5 GB data om måneden.

Se også: Vi går data-amok: Så meget henter vi på mobiltelefonen

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere