Ødelagt mobil? Få en anden med det samme

Knust skærm eller andre fejl, der kræver service, er irriterende. Nu kan du få en anden mobil af samme mærke og model, inden du afleverer til reparation

Mange danskere render rundt med knust glas på smartphonen, men en ny forsikring sørger for at du får en ny mobil lynhurtigt. (Foto: PR)
Mange danskere render rundt med knust glas på smartphonen, men en ny forsikring sørger for at du får en ny mobil lynhurtigt. (Foto: PR)

Mange går rundt med en ødelagt skærm på smartphonen, alene fordi de ikke magter tanken om, at telefonen skal sendes til reparation. I mellemtiden har man enten ingen telefon, eller må nøjes med en gammel forældet model.

Men en ny type mobilforsikring er nu landet i Danmark, og den vender fuldkommen dette på hovedet.

Indberettes en skade inden klokken 15.30 på hverdage, modtages en erstatningsmobil den næste dag. Det er vel at mærke en telefon magen til den, som sendes til service. Når erstatningstelefonen er kommet, har du som kunde syv dage til at indsende den ødelagte telefon.

Læs også: Eksplosion af iPhone-tyverier op mod ny-lanceringer

Telefonen, der modtages, er omfattet af 24 måneders reklamationsret, og er din ejendom. Du får altså ikke den indsendte tilbage, men kan beholde den, der fremsendes.

Dækker i hele verden
Forsikringen dækker over hele verden. Så selvom du er på ferie Berlin eller Barcelona, er der tale om dag-til-dag ombytning. Er du uden for Europa, eller er det weekend, må du regne med lidt længere ombytningstid.

Læs også: Danskerne gambler med deres telefoner

Forsikringen udbydes af Telenor gennem SquareTrade, som har specialiseret sig i denne type forsikringer.

Prisen er 59 kroner om måneden på telefoner og tablets med en kontantværdi på op til 3.000 kroner ved anskaffelsen, og 79 kroner hvis værdien ved købet ligger over 3.000 kroner. Der er en selvrisiko på henholdsvis 299 og 399 kroner.

Telenor har en række abonnementer, hvor forsikringen følger med i 12 måneder uden beregning, ved købet af en ny telefon. Nogle erhvervsabonnenter har også muligheden.

Man skal være kunde hos Telenor for at kunne tegne forsikringen.

Mange ødelagte skærme
Ødelagte skærme er et af de største problemer på moderne smartphones, og faktisk går omkring hver 12. dansker, der ejer en smartphone, rundt med en smadret skærm, viser tal fra Squaretrade.

I 2014 blev der, alene i Danmark, brugt i omegnen af 800 millioner kroner på mobilreparationer.

Tallene viser også, at cirka en fjerdedel (26 procent), der har fået serviceret telefonen, har måtte vente i minimum syv dage på en reparation eller erstatning.

I øvrigt ødelægges mobiler ikke kun af os mennesker. Faktisk står vores kæledyr for mange skader. Over de seneste fem år har danske kæledyr ødelagt telefoner for over 100 millioner kroner.

22 kommentarer
Vis kommentarer