Sådan slipper du for at betale for sort skærm

Canal Digital-kunder kan opsige deres abonnement med det samme

Er du Canal Digital-kunde, men træt af at betale for sort skærm på dine Discovery-kanaler?

Så er der godt nyt. Du har nemlig ikke længere en måneds opsigelse til den 1. i en måned, men kan på grund af en forringelse af din aftale nemlig opsige dit abonnement fra dags dato.

Det fortæller cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk til Ekstra Bladet:

- Vores vurdering er, at det er en væsentlig ændring af aftalen, når der falder kanaler væk. Så vi mener bestemt, at man har mulighed for at opsige sin aftale på grund af det, der foregår nu, siger han.

220.000 husstande har siden mandag oplevet sort skærm på Discovery-kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren som en konsekvens af hårdknude i forhandlinger om rettigheder mellem Canal Digital og Discovery.

Det er en tvist om prisstigninger, der er skyld i, at det ikke er lykkedes parterne at indgå en aftale.

Elektronik - 1. feb. 2016 - kl. 10:40 Discovery: Derfor er der sort skærm hos 220.000 kunder

Kompenserer med film eller ekstra kanaler
Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk fortæller, at 'forbrugerne bliver taget som gidsler i denne forhandling' mellem Canal Digital og Discovery.

- Spørgsmålet er, hvad man så gør. Man kan gå hen til en af de andre, men måske vil man hellere have en kompensation. Som jeg forstår det, forsøger de (Canal Digital, red.) at give forbrugerne noget andet i mellemtiden, og det er jo rigtig godt. Men hvis det varer længere, bliver de nødt til at gøre noget mere.

Elektronik - 1. feb. 2016 - kl. 10:40 Discovery: Derfor er der sort skærm hos 220.000 kunder

Hos Canal Digital bekræfter man, at man kan opsige sit abonnement fra dags dato:

- Det er korrekt. Det lægger vi ikke skjul på, når kunderne ringer, siger kommunikationsdirektør Catja Middelboe Andersen og fortsætter:

- Men parterne forhandler, så vi håber meget, at vi får løst konflikten og kommer på plads med en løsning. Det er nogle kanaler, som midlertidigt er væk, og derfor har vi valgt at kompensere vores kunder med noget andet indhold. Men vi forventer at få kanalerne tilbage igen.

Kundernes kompensation er enten flere kanaler eller film på streaming-tjeneste.

- Vi ved selvfølgelig godt, at det er et lille plaster på såret, men det er det, vi kan gøre lige nu, har Catja Middelboe Andersen tidligere fortalt til Ekstra Bladet.

(Læserfoto) Elektronik - 1. feb. 2016 - kl. 06:01 Forhandlinger gået i hårdknude: 220.000 husstande mister kanaler i dag

20 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere