EA: piratsikring gigantisk fejl

Frank Gibeau bruger kølvandet på SimCity-skandalen til at kritisere pc-industriens kopisikring

DRM-kopisikring er en fejltagelse, mener en EA-chef.
DRM-kopisikring er en fejltagelse, mener en EA-chef.

Electronic Arts' chef for Labels-sektionen, Frank Gibeau, kritiserer pc-industriens DRM-kopisikring som en fejlslagen og irriterende teknologi, der ikke virker efter hensigten.

Det sker i et interview med Eurogamers søstersite, GamesIndustry, som blev afholdt under GDC-messen i USA.

- DRM er en forfejlet, dødfødt strategi. Det er ikke en holdbar vej for spilbranchen. Vi prøvede i stedet at lave en kreativ udvej med SimCity-universet, udtalte han.

Se det nye Battlefield 4 HER

Spørgsmålet om DRM-sikkerhedens betydning for pc-spillene kom efter de seneste ugers massive problemermed SimCity. I spillet skal man være forbundet til internettet for at spille spillet, uanset om man spiller alene eller sammen med andre. Det mener Gibeau dog ikke er en del af DRM-spektret.

- Nej, sådan forholder det sig ikke. Jeg deltog i alle møderne om spillet, og DRM blev ikke nævnt én eneste gang. Der er mange, der har sammensværgelsesteorier om at EA tvang DRM-sikkerhed ned over Maxis, men det er ikke tilfældet, uddyber han.

Se også: Test: Diablo 3 til konsollerne

Kravet om konstant internetforbindelse DRM-sikkerhed har i flere år været en manøvre fra pc-udviklere til at dæmme op for piratkopiering. Teknologien kommer i forskellige former, men den hyppigst anvendte er et krav om, at gameren skal være forbundet til internettet for at spille et spil. Det gør det svært at spille en piratkopieret udgave med ændret kildekode eller et falsk ID.

Tricket har dog irriteret mange gamere, da det brød med pc-spillenes traditionelle mulighed for at spille offline.

Ubisoft besluttede sig for nyligt for at trække DRM-sikkerheden væk fra sine pc-spil, da det i interne beregninger viste sig at skade mere end det gavnede.

Se også: Anmeldelse af Sly Cooper: Thieves in Time

Det nye SimCity kræver konstant forbindelse til internettet, da det ifølge Maxis er en del af spillet, og da mange beregninger foretages på spillets centrale servers. Det er dog påstande, som visse udviklere og hackere tilbageviste i dagene efter spillets udgivelse. Frank Gibeau har i sin rolle som chef for EA Labels været en hyppig kontakt for Maxis i produktionen af spillet.

Se også: 8-årig brugte 29.000 kr. på iPad-spil

Se også: Spotify vil streame video

Se også: Bioshock: Luftkastellet der blev sprængt

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere