Vi anmelder StarCraft 2: Heart of the Swarm

Heart of The Swarm er en reel og omfangsrig tilføjelse til Starcraft-universet, der ryster posen med strategier -- SPOILER ADVARSEL!

Vi venter spændt på tredje og sidste del af trilogien, Legacy of the Void, hvor protoss får lov at afslutte dette kapitel af Starcraft-sagaen.
Vi venter spændt på tredje og sidste del af trilogien, Legacy of the Void, hvor protoss får lov at afslutte dette kapitel af Starcraft-sagaen.

SPOILER ADVARSEL!

Hvis du endnu ikke har gennemført det oprindelige Starcraft II: Wings of Liberty [WoL], så stop med at læse øjeblikkeligt. Jeg undres over, du klikkede på en anmeldelse af en udvidelse til et spil, du endnu ikke har gennemført, men der kommer indtil flere spoilers der vil afsløre store dele af historien i WoL. You have been warned.

Kerrigan, den selvudnævnte Queen of Blades, fører an i et angreb mod Jorden. Vi ser en kæmpe statue af Arcturus Mengsk - den menneskelige militærdiktator - falde, mens Kerrigans tropper flår og river sig igennem de stakkels marines, der desperat forsøger at stoppe hendes horder.

Smugkig på det nye Skyrim online spil HER

Hun stiller sig på toppen af en falden Ultralisk, og mens en enormt Battlecruiser genembryder skyerne, styrter til jorden og eksploderer i et blændende hvidt lys, hører vi hendes stemme: 'I am The Swarm. Worlds will burn. Vengeance shall be mine. For I am The Queen of Blades!'

Hun slår øjnene op, sætter sig forvirret op, og opdager hun ligger i en hospitalsseng omgivet af elektronisk udstyr. Hun er ikke The Queen of Blades, hun er blot Sarah Kerrigan, genkommet som menneske efter Jim Raynor omdannede hende i WoL's grandiose finale.

Har ikke genvundet sin frie vilje
Hendes redningsmænd er dog ikke helt overbevist om, at hun har genvundet sin frie vilje, og derfor udsætter de hende for en række forsøg, hvor hun skal kontrollere zergs.

De starter med at give hende kontrol over en enkelt zerg-drone, og ikke overraskende har hun efter fem minutter skabt en hær af Zerglings og er i gang med at udslette alt omkring sig.

Det er dog blot en moody Kerrigan, der vil vise at hun er klar til at komme ud af forsøgskamrene og tilbage i kampen mod Arcturus Mengsk: manden der fire år tidligere efterlod hende under et zerg-angreb, og lod hende blive The Queen of Blades.

Se også: Podcast #24: Syret bitch trip

Hvor vi igennem WoL kontrollerede den menneskelige faction, terrans, kaster vi os i Heart of The Swarm [HotS] over zergs med fuld styrke. Ikke blot er ens faction udskiftet, Blizzard har også lagt mærkbart mere arbejde i at designe en mere interessant kampagne end WoL's kedsommelige fra-A-til-B kampagne. Givet, den havde tre spor man kunne køre sideløbende, men netop derfor kunne den ikke træffe nogle afgørende historiske valg undervejs.

Allerede i den første mission oplever vi en regulær boss-kamp a la World of Warcraft, da en enorm mech angriber en ensom Kerrigan. Mech'en går gennem flere faser, flyver op og kaster bomber, lander igen og spawner venner osv. Ganske interessant fordi bosser generelt har været forbeholdt skydespil og rollespil, og selv om det ikke ligefrem er nyskabende er det et friskt pust.

Se også: Første video af Heroes of Might and Magic X: Legacy

Uden at afsløre hvordan er Kerrigan hurtigt ude og samle de nu spredte zergs til en ny Swarm.

På hendes rejse møder hun et bredt udvalg af klamme eksistenser, der alle mener de bør lede The Swarm nu Kerrigan er blevet delvist menneske, og dermed svag. De kommer dog på bedre tanker når man smadrer dem én efter én i de 20 missioner kampagnen varer. De fleste missioner er stadig klassisk Starcraft, navnlig 'Hej-ho, hej-ho, nu skal vi ud og slå', men dog med forskellige tvists: i en mission skal du planlægge dine angreb ud fra periodiske snestorme, i en anden skal du forsvare en position fra skiftende retninger - ren Tower Defense.

Lugter af WoL-kampagnen
Det lugter lidt af WoL-kampagnen, men føles mere helstøbt i denne omgang.

Banerne er ofte inddelt i en række stadier man arbejder sig igennem, noget der fungerede meget stærkt i både det oprindelige Starcraft og Warcraft 3. Særligt bør nævnes mission 'Enemy Within' hvor man sniger en larve ombord på et rumskib, hvorefter man skal inficere andre levende organismer for at vokse sig større og stærkere. En imponerende veldesignet mission, der leder tankerne tilbage på Alien-filmene.

Analyse: Så hurtig er Samsung Galaxy S4

Undervejs finder man nye genstrenge i form af nye arter med anvendelige egenskaber, og ens villigt genmanipulerende og hybrisudøvende undersåtter udfører gerne eksperimenter for at indarbejde disse i dine enheder. Dette sker i meget korte side-missions kaldet Evolution Missions, hvor man indsamler disse genstrenge på den eneste autoriserede zerg-metode: man æder dem.

Æd de søde dyr der hopper rundt, og et styk hybris senere kan dine Zerglings hoppe op og ned af klipperne i stedet for at finde en vej rundt om. I samme mission finder du dog også gener der øger spawnhastigheden for dine Zerglings, samt øger antallet per æg fra 2 til 3. Disse evolutions er permanente, så hvad vælger du?

Læs resten af artiklen HER

Se også: Krigsspil: Warszawa-Pagten mod NATO

Se også: Titan - det nye monster-grafikkort til din PC

Se også: Mere japansk monster-galskab

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere