Her er Nvidia’s kommende gaming konsol

Verdens største producent af grafikkort kaster sig ind i konsolkrigen

NVIDIA's Project Shield stiler mod at levere banebrydende mobil og high-end pc-gaming i én strømlinet løsning.
NVIDIA's Project Shield stiler mod at levere banebrydende mobil og high-end pc-gaming i én strømlinet løsning.

Det kom som noget af en overraskelse, da NVIDIA viste en håndholdt konsol frem til årets store CES-elektronikmesse. Det var forbavsende, fordi det både var en Android-baseret maskine og en spændende landgang i cloud-teknologien. Alt fra de mest basale 2D-Android spil til toppen af poppen, Battlefield 3 og Crysis 2, kan potentielt ses spilles på maskinen, hvis meget af fremtidens cloudteknologi bliver indbygget og anvendt i maskinen.

Fremvisningen af NVIDIA's Project Shield var enormt vigtig for firmaet, og det var der mange årsager til. Ikke blot var det firmaets første håndholdte konsol, det var også en fremvisning af, hvad chipproducenten kan med sin nyeste mobile teknologi. Det er NVIDIA's overbevisning, at deres nye Tegra 4-chip er den mægtigste mobile chip i verden, og sammen med Shield kan det blive et skridt nærmere at lukke hullet mellem nutidens spillekonsoller og fremtidens mobiltelefoner.

Læs også: Ny teknologi forvandler din stue til en stor skærm

På CES-messen viste NVIDIA forskellige spil frem, der tog Shield-teknologi i brug. Der var Dead Trigger 2 og free-to-play-titlen Hawken, hvor grafikken var et godt stykke over det generelle niveau på mobiltelefonerne, men som samtidig manglede noget for at være på niveau med PS3 og X360. Ydeevnen var en smule ujævn, for især Dead Trigger faldt tit i billedhastighed til under 30 billeder i sekunder. Man får det indtryk, at det trækker tænder ud på chippen at producere to ens billeder til hhv. Shield og fjernsyn over HDMI. Det skyldes begrænset båndbredde. Men før vi får konsollen mellem hænderne, er det svært at blive klog på, hvad den nye hardware helt præcist kan. NVIDIA angiver, at maskinen vil være omkring seks gange hurtigere end TEGRA 3-chippen. Hvis det passer, er det en vældig bedrift.

På CPU-siden indeholder Tegra 4 quad-core-teknologi baseret på ARM's A15-arkitektur. Til CES kørte NVIDIA en demo, hvor en stribe hjemmesider blev loadet med hhv. en Google Nexus 10 og en prototype på Tegra 4 i tabletformat. Resultatet var vildt imponerende, for Tegra 4 klarede opgaven på 27 sekunder, mens det tog 50 sekunder for Nexus. Dog var sammenligningen ikke helt fair, da Nexus'en kørte Chrome, mens Tegra 4 kørte Android. Chromes mobile udgave er kendt for at være langsommere.

Tegra 4 består også af andre komponenter i sit chipset (selvom vi endnu ikke ved med sikkerhed, om de alle vil være til stede i Shield-modellen). Særligt er der en CPU/GPU-assisteret HDR Photography-mode, som understøtter panoramaoptagelser. Det bliver muligt at afspille medier i op til 4K-opløsning over HDMI, så du i princippet kan vise billeder med opløsninger på 3840x2160. Det er samme teknologi, som Playstation 4 rygtes at få.

Læs også: Tanker om billigere Iphone tager til

Når man ser på Shields design, rejser selve designet og dimensionerne dog et spørgsmål om smag og behag. Baggrunden for at blande en håndholdt konsol med et regulært joypad er ifølge NVIDIA, at man ikke slipper uden om en god, gammeldags controller, hvis man vil have ordentlige spiloplevelser. Derfor har man taget en 5-tommer LCD-skærm og bygget en controller udenpå. Designet er helt klart med Xbox 360 i mente, men med ekstra Android-specifikke knapper. De er nærmest klistret på, hvor der var plads. Der er også indbyggede højtalere, som ifølge NVIDIA har glimrende lyd.

Styreknapperne er gravet en anelse ned i controlleren, så designet i det mindste bliver strømlinet, når skærmen er lukket sammen. Man kan også skræddersy controlleren med ekstra farver og tegninger. Shield virker som en ret stor genstand pga. skærmen, men er egentlig ikke større end en normal Xbox 360-controller (og ikke større end Wii U Gamepad'et). Den reelle ydeevne er meget svær at bedømme, for som vi så med TEGRA 3-chippen, så bliver regnekraften i TEGRA-chips ofte holdt meget tilbage af rent og skært hensyn til batterilevetid. Igennem hele designprocessen virker det som om, at NVIDIA bevidst lader sine mobile chips ligge underdrejet for at give en stabil batterilevetid. Vi ser dog, at der er en stor heatsink indbygget i Shield, så det muligvis ikke bliver så afdæmpet denne gang.

Designet af controlleren læner sig meget op ad Dells Alienware-serie, som henvender sig til det mere nørdede segment af gamerne. Efter vores smag er det ikke helt tiltalende æstetik.

Læs resten af artiklen her

0 kommentarer
Vis kommentarer