Smugkig på Reaper of Souls – Diablo 3

Blizzards kommende Diablo 3-udvidelse får et par ord med på vejen

Nyt kapitel i Diablo-sagaen på vej til en computer nær dig. (Screenshot: Eurogamer.dk)
Nyt kapitel i Diablo-sagaen på vej til en computer nær dig. (Screenshot: Eurogamer.dk)

Turbulente Diablo 3 står efterhånden over for sin første store udvidelse, og forventningerne til Reaper of Souls er mildest talt tårnhøje.

Ikke kun fordi udvidelsen tilføjer et helt nyt kapitel til de oprindelige fire, samt en helt ny klasse i form af 'Crusaderen', der er en slags Paladin på epo, men mest fordi der op til udvidelsen - og sideløbende med afskaffelsen af det omdiskuterede auktionshus - bliver udgivet en gratis pre-patch, der går ind og rører ved den helt grundlæggende måde Diablo 3 fungerer på.

Først og fremmest fordi loot-systemet har fået en fuldstændig revamp (under det kreative navn Loot 2.0), der gør det betydeligt mere interessant at finde items på din færd igennem kampagnen, men ligeledes fordi end-game-systemet 'Paragon' også har fået en revamp (under det lige så kreative navn Paragon 2.0), der gør det langt mere interessant at fortsætte med at spille efter max-level uundgåeligt bliver nået.

Læs også: Mød Diablo 3-udvidelsen Reaper of Souls

Introduktionen af en ny artisan, 'Mystic', bygger ovenpå denne nye måde at skaffe sig gear på, ved at gøre det muligt at udskifte enkelte stats på et våben du finder. Finder du således det perfekte sværd til din karakter, der dog er belemret med en irriterende intelligence-stat, du helst var foruden, kan du - for en pris naturligvis - udskifte denne stat i håbet om at finde en bedre.

Udseendet på dine våben kan ligeledes udskiftes for en (høj) pris, hvilket åbner op for muligheden for selv at bestemme, hvordan din karakter skal se ud. Fedt!

Læs også: Sådan ser Diablo 3 ud på PS3

Ovenstående er alt sammen en del af den gratis patch, der kommer før udgivelsen af selve Reaper of Souls og retter op på et lootsystem og progression-curve, som var ødelagt af en auktionshus-utopi. Aktive Diablo 3-spillere kan så ryste på hovedet over, at Blizzard ikke var fremsynet nok til at gøre tingene rigtigt første gang, men vi kan da i det mindste glæde os over, at det nu rent faktisk ser ud til at blive sjovt at gå på loot-jagt.

Reaper of Souls tilføjer dog langt mere end ændringerne under kølerhjelmen, og de mest iøjnefaldende er naturligvis tilføjelsen af det nye chapter og den nye klasse.

Act V bygger videre på historien fra de første fire acts, og uden at give for mange spoilers handler det kort sagt om at fordrage ondskaben og sikre menneskehedens overlevelse - overrasket?

Det nye Act varer cirka halvanden til to timer at spille igennem, og det svarer vel cirka til Act III i længde.

Læs også: Vi anmelder Contrast, et spændende eksperiment

Et nyt friskt pust
Den nye klasse, Crusaderen, er et friskt pust på et ellers fint besat Diablo 3-hold. Klassen er baseret på Paladinen, men kæmper helst fra en mellemdistance og har sin klare styrke i et massivt arsenal af AoE skills. I øjeblikket virker Crusaderen en smule stærk sammenlignet med andre klasser, men eftersom der naturligvis er tale om work in progress her, er der naturligvis plads til tilpasning før endelig release.

Crusaderen bruger 'Wrath' som sin energikilde, og wrath optjenes igennem primære angreb og kan ligeledes optjenes igennem både aktive og passive skills.

Af de mest interessante ny skills bemærkes 'Steed Charge' der i få sekunder sætter crusaderen på ryggen af en fremadstormende hest, og 'Falling Sword', der teleporterer crusaderen op i luften, hvorfra han kan angribe et vilkårligt sted på skærmen og uddele en massiv omgang øretæver.

Crusaderens passive 'Laws' gør ham endvidere til en vigtig spiller i en eventuel end-game gruppe, hvor buffs som eksempelvis 'Laws of Justice', der giver 900 All Resistance i 5 sekunder, med garanti vil vække glæde.

Læs også: Diablo III Anmeldelse: Så er Helvede tilbage på jord

Og nu vi snakker om 'end game', er det værd at bemærke at denne term nu også har fået en noget anden betydning. Først og fremmest er der nu fem sværhedsgrader i stedet for fire, og disse skal nu ikke længere gennemføres i rækkefølge. De tre første sværhedsgrader: Normal, Hard og Expert er oplåst fra spillets start. De to sidste, Master og Torment, kræver henholdsvis en karakter på level 60 og 70 for at blive låst op.

Har man én gang låst op for en sværhedsgrad med en karakter, er sværhedsgraden oplåst for alle dine karakterer. Du kan altså i princippet godt starte din level 1 på Torment-sværhedsgraden, selvom det næppe fører andet end frustrationer med sig. Sværhedsgraderne kan anvendes på kampagnedelen, som altså nu indbefatter fem Acts, men kan ligeledes anvendes på den nye 'Adventure Mode', der er en helt ny måde at spille Diablo på, og som tilføjer spillet et tiltrængt friskt pust.

I Adventure Mode er alle waypoints tilgængelige, og du kan således frit teleportere dig rundt mellem alle waypoints i alle acts. Det giver mulighed for at 'grinde' lige netop de områder du gerne vil tilgå, men det er ikke alt, der er at komme efter. Forskellige bounties er nemlig spredt ud over Diablos kort, og disse består oftest i at slå en boss og hans minions ihjel, mod en gevinst bestående af XP, guld, den nye currency kaldet 'Blood Shards' samt såkaldte 'Key Stones'.

Læs også: Hemmelig regnbue-bane fundet i Diablo 3

Og så er vi ved at være fremme ved dommen over denne første udvidelse til Diablo 3, der overordnet set er ganske positiv. Det har været rart at opleve, at Blizzard har taget fat om den betændte rod til Diablos problemer, frem for blot at tilføje ligegyldigt indhold.

Det nye kapitel er muligvis en anelse kort, men det glemmer man faktisk hurtigt, fordi resten af indholdet er blevet ganske spilbart igen med Adventure Mode og et opdateret loot-system. Vigtigst af alt er det, at både Adventure Mode og Nephalim Rifts åbner op for en nem måde at tilføje mindre bossfights og instances fremadrettet.

0 kommentarer
Vis kommentarer