Zynga køber redningsplan til tre milliarder kroner

Samtidig med, at selskabet skiller sig af med adskillige medarbejdere bliver der kastet et gigantbeløb efter selskabet bag 'CSR Racing' og 'Clumsy Ninja'

Zynga satser stort i bestræbelserne på at finde tilbage på rette kurs. (Foto: AP)
Zynga satser stort i bestræbelserne på at finde tilbage på rette kurs. (Foto: AP)

Der var en gang hvor spiludvikleren Zynga var blandt de mest ombejlede i Silicon Valley. Selskabet, der har speciale i spil på sociale medier, kunne vælge og vrage mellem samarbejdspartnere og fremtiden tegnede lys og lovende.

Nu ser det langt fra så godt ud. Antallet af ansatte er gradvist blev reduceret og regnskaberne har været røde.

Torsdag meddelte selskabet, at man skiller sig af med 15 procent af medarbejderne, hvilket vil sige omkring 300 personer, men samtidig også at man har erhvervet NaturalMotion for små tre milliarder kroner. Opkøbet betegnes som den redningsplan, der skal føre Zynga tilbage på ret kurs.

NaturalMotion står bag mobilspil-succeser som 'CSR Racing' og 'Clumsy Ninja'.

- Helt basalt har de værktøjer og teknologi, der bliver mere og mere værdifulde i takt med at tablets og smartphones bliver bedre stærkere og stærkere, forklarer Zynga-boss Don Mattrick til re/code.

FarmVille på mobilen
Med opkøbet rykker Zynga med det marked, der er begyndt at flytte sig fra spil på sociale medier til smartphones og tablets.

- Det er et risikabelt træk, men de var afgjort i en position, hvor de var nødt til at være aggressive, forklarer benchmark-analytiker Mike Hickey til nyhedsbureauet AP.

Zynga haft førertrøjen på Facebook med 'FarmVille' og 'Mafia Wars', men positionen er nu overtaget af King, der buldrer afsted med 'Candy Crush Saga', der i øvrigt også er en stor succes på smartphones og tablets.

Samme manøvre med at være ude på flere platforme vil Zynga også, og derfor forventes 'FarmVille' også at dukke op på mobile enheder senere i år.

0 kommentarer
Vis kommentarer