Sony gav kold skulder til hacket dansker

Sony bekræfter, at et nyt datatyveri fra virksomhedens databaser har ramt danske PlayStation-brugere. En af de brugere, der har fået misbrugt sit dankort, er Christian Larsen fra Holstebro

Sony bekræfter, at man er blevet ramt af et nyt datatyveri. 31-årige Christian Larsen fra Holstebro er en af dem, der har fået hacket sin konto og misbrugt sit dankort (Foto: AP/Privatfoto)
Sony bekræfter, at man er blevet ramt af et nyt datatyveri. 31-årige Christian Larsen fra Holstebro er en af dem, der har fået hacket sin konto og misbrugt sit dankort (Foto: AP/Privatfoto)

Ved du noget? Så send en mail til 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

Normalt udløser det glæde, når Christian Larsen sætter sig foran fjernsynet for at spille på sin PlayStation 3.

Men det var alt andet end glæde, den 31-årige systemadministrator fra Holstebro følte, da han i starten af december fandt ud af, at ukendte gerningsmænd havde hacket hans konto og misbrugt hans dankort.

Christian Larsen har oprettet sig som bruger i PlayStation Network, som er en gratis tjeneste, hvor det blandt andet er muligt at købe og downloade nye spil.

- Jeg fik nogle mails om, at der var blevet hævet penge fra min konto, mens jeg har ligget og sovet, siger Christian Larsen til Ekstra Bladet.

Ikke en fejl
For fire måneder siden i august i år havde Christian Larsen indtastet sine dankortoplysninger, da han købte ind i PlayStation Network, men forklarer, at han ikke har købt noget i Sonys virtuelle brugerunivers siden.

Derfor var overraskelsen så meget større, da der over flere transaktioner blev overført i alt 995 kroner fra Christian Larsens bankkonto til hans PlayStation Network-konto.

- Først tænkte jeg, at det måtte være en fejl, for pengene stod stadig på min PlayStation Network-konto. Men så begyndte jeg at få mails om, at pengene var blevet brugt på at købe FIFA-points, fortæller Christian Larsen.

De FIFA-points, Christian Larsen omtaler, er en virtuel valuta, som kan bruges til at omsætte rigtige penge til nye spillere og andre goder i fodboldspillet FIFA 14. Pointene kan også sendes videre til andre PlayStation Network-brugere.

Da det gik op for ham, at hans konto måske var blevet hacket, satte han sig straks til tasterne, hvor han fandt ud af, at mange andre PlayStation-brugere i udlandet havde oplevet det samme, ligesom en af hans venner kunne fortælle, at han netop havde mistet penge efter en lignende formel.

Erkender indbrud
Og noget tyder på, at Christian Larsen havde ret i sine bange anelser. Marketingchef i Sony PlayStation Danmark, Mette Buhl, bekræfter over for Ekstra Bladet, at en række danske PlayStation-brugere er blevet hacket.

- Vi har kunne se, at nogle af brugernes konti i Sony Entertainment Network, som PlayStation Network er en del af, er blevet hacket og misbrugt til at købe diverse ting i FIFA 14, siger Mette Buhl.

Marketingchefen vil ikke sætte konkrete tal på, hvor mange brugere det konkret drejer sig om, men understreger, at omfanget er begrænset.

- Det er et lille antal brugere, der er blevet hacket, men jeg kan ikke oplyse specifikke tal. Det gør vi aldrig i den her type sager, siger hun.

I januar i år blev Sony Computer Entertainment Europe ifølge BBC idømt en bøde på 250.000 pund (ca. 2,2 mio. kroner), fordi man ikke havde formået at forhindre et cyberangreb i 2011, hvor hackere fik adgang til 77 mio. PlayStation-brugeres oplysninger.

Intet svar fra Sony
Efter pengene var forsvundet fra Christian Larsens bankkonto, forsøgte han at kontakte Sony, som efter flere dage ikke var vendt tilbage med en forklaring på, hvad der var sket.

- Jeg starter med at ringe til Sony, selvom de skriver på deres hjemmeside, at opkaldet koster seks kroner i minuttet. Så tænkte jeg selvfølgelig, at der nok var mange personer til at tage telefonen. Jeg endte med at sidde i kø i tyve minutter, før jeg tænkte, at det simpelthen blev for dyrt, siger Christian Larsen.

Han forsøgte også at kontakte Sony PlayStation Danmark via deres Facebook-side, hvor han heller ikke fik svar. Alt i alt er han alt andet end tilfreds med den behandling, han har fået.

- Det er bare ikke i orden, at de ikke kan tage telefonen, og at de heller ikke kan svare på mails og eller på Facebook. Jeg har kun fået mine penge tilbage, fordi jeg har en sød bankrådgiver, lyder det fra Christian Larsen.

For Christian Larsen havde det været rigeligt, hvis Sony havde informeret brugerne om, at nogle konti var blevet hacket, så han i det mindste vidste besked.

- Hvis jeg selv havde fået en mail om, at der var problemer, og der blev taget hånd om sagen, havde der ikke været nogle problemer, slutter Christian Larsen og fastslår, at episoden har fået ham til at overveje, om det er værd at investere i en PlayStation 4.

Hos Sony PlayStation Danmark kender marketingchef Mette Buhl ikke alle detaljerne i Christians sag, men alligevel mener hun ikke, det er en sag, Sony kan være stolte af.

- Selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende, så det beklager jeg helt sikkert. Det er bestemt heller ikke sådan, vi normalt behandler vores kunder, siger hun.

Læs resten af konfrontationen med Sony PlayStation Danmark her:

Se også: Konfrontation med Sony: Det er bestemt ikke okay

Ved du noget? Så send en mail til 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst)

0 kommentarer
Vis kommentarer