Mere japansk monster-galskab

De vil slå dig ihjel! Har du styrken og ikke mindst tålmodigheden til at sejre over de mange blodtørstige monstre?

Forskel på folk: Kultstatus i Vesten, mainstream-spil i Japan.
Forskel på folk: Kultstatus i Vesten, mainstream-spil i Japan.

Det er et interessant fænomen, at selvom der oftest er et ligefrem proportionalt forhold mellem populariteten af et kulturelt produkt og niveauet af fanheden (er det et rigtigt ord?), så er der, enkelte mindre film og spil som alligevel opnår decideret kultstatus.

Fælles for fans af sådanne kultfænomener er, at de mener, at de, som de eneste, er stødt på noget helt fantastisk. Og så kommer vi til Monster Hunter, for nok har serien kultstatus i vesten, men i Japan har den solgt millioner af eksemplarer, hvilket trods alt må vidne om en hvis kvalitet. Om ikke andet siger det noget om forskellen på, hvad vestlige og japanske gamere sætter pris på. Og Monster Hunter 3 Ultimate er et meget japansk spil - på godt og ondt. Som navnet antyder, så handler spillet om at jagte monstre, og så er der faktisk ikke så meget mere i det.

Skal forberede jagten
Historien er ubetydelig, og der er ingen platforming, ingen puzzles og ingen udvikling af selve din figur. Spillets fokus er forholdet mellem dig og de monstre du skal nedlægge. Og du er meget lille og svag i sammenligning, så en jagt kræver forberedelse. Man forbereder sig ved at samle ressourcer af forskellig karakter, hvilket giver dig mulighed for at købe, lave og opgradere våben og rustninger samt health potions, modgift, mad, ammunition, fælder, bomber og meget mere. I den forstand er spillet meget som et dybt, grundigt og meget krævende rollespil.

Se også: Elder Scrolls Online: Preview

I kamp er spillet meget langt fra traditionelle rollespil. Du har adgang til tolv forskellige våben, som generelt er delt op i slagvåben og skydevåben. Med et slagvåben har du to eller tre forskellige angreb - alt efter våbenet kan det tredie angreb erstattes af evnen til at blokere. Så her låner spillet elementer fra klassiske beat'em up spil. Udstyret med et skydevåben er kontrollen mere som et FPS / TPS, hvor man kan vælge imellem forskellige typer ammunition alt efter situationen og det monster man er efter.

Begrænset mængde ammunition
Fælles for de to våbentyper er, at kampene foregår i meget lavt tempo. Slag med et Great Sword giver meget skade, men tager også lang tid, og figuren er 'låst' i sin animation fra start til slut. På samme måde er skydevåbnene meget begrænsede i mængden af ammunition, og det tager tid at lade. Samtidig er der absolut ingen 'aim-assist'. Sværdet eller hammeren rammer der, hvor det lander når animationen er slut, og buen skyder i den retning som den peger.

Det betyder at hvis man styrter frem med hovedet under armen og slår løs på monsteret, så bliver spillet hurtigt en frustrerende oplevelse. Monsteret får hele tiden lige flyttet sig, mens man er i gang med at svinge sværdet hen over hovedet, og man ender med at slå / skyde huller i luften. Når ikke man altså ligger på jorden, slået omkuld af en hale, en klo eller en mund fuld af tænder.

Se også: Vær med i vores Monster Hunter konkurrence

Kodeordet er tålmodighed. Man skal tage sig god tid, holde øje med monsteret, springe af vejen for angreb og se den åbning, der gør at man kan få et enkelt angreb ind. Og sådan bliver man ved. Fans af spilserien kalder Monster Hunter for Bossfight: The Game, og det virker passende. En kamp kan let vare 20 minutter eller mere, men det der først virker som langtrukken frustration, bliver med lidt øvelse til en yderst tilfredsstillende dans. Det er her spillet lever. Først sidder man og mangler en healthbar på monsteret. Et eller andet, der indikerer, at man gør noget rigtigt.

Monsteret bliver forpustet
Det er der ikke. Men lige så stille begynder din modstander at vise tegn på, at hundredvis af slag med en katana ikke kan ignoreres. Monsteret bliver forpustet, begynder at savle og måske snubler det lige frem efter et angreb. Og så er man på rette vej. Faktisk er de store monstre delt op i områder, med forskellige sårbarhed. Man bør sigte efter hovedet, vingerne, benene eller lignende, frem for det sted på f.eks maven eller ryggen hvor panseret er stærkest. Med fokuserede angreb og det rigtige våben, kan man tydeligt skade en særlig del, og f.eks kan haler og lignende hugges helt af.

Se også: Heavy Rain-holdet arbejder på et PS4-spil

Det er kernen i Monster Hunter spillene, og det risk/reward system som, sammen med den grundige forberedelse, gør, at folk gerne bruger 500 timer på en enkelt titel. Det er også det mest positive, der er at sige om Monster Hunter 3 Ultimate. Som sådan er ideen om en bosskamp ikke unikt japansk, men der er noget ved sværhedsgraden og det ublu krav om tålmodighed og dedikation, der føles umiskendeligt japansk. Og det er sådan set velkomment, men når man kigger på det, der ligger rundt om denne kerne, ser det straks værre ud.

Langtrukken dialog
Når man starter spillet op første gang, bliver man gjort opmærksom på, at spillet kun kan spilles hvis man laver et save game. Og man bliver så spurgt om man vil lave et save game. Man må undre sig over, hvem der nogensinde vælger 'Nej' her, og hvad problemet med et save game egentlig er. Det sker selvfølgelig kun én gang, men det er symptomatisk for hvordan menuerne i spillet er lavet. Når man kombinerer to ting for at lave en tredie, skal man også trykke 'ok' bagefter. Så for at lave 10 potions, skal man trykke 20 gange på A.

Og så lige et B for 'jeg vil ud af potion opskriften' plus at A for "ja, jeg vil gerne ud". Der er adskillige NPC'er i spillet, og de fleste af dem kan hjælpe dig på forskellig vis. Der er en smed, en købmand, en fyr der vil lave byttehandler, byens høvding, en pige, der giver dig missioner og lignende. Fælles for dem er, at de alle møder dig med tre til fire, og gerne flere, bokse med langtrukken dialog, hver evig eneste gang du snakker med dem.

Uanset om du før har fået den information, de kommer med eller ej. Det giver en 'menutræthed', hvor man frygter at skulle købe en ekstra portion modgift, og i øvrigt bare buttonmasher sig igennem det meste af det spillet prøver at fortælle dig.

Læs resten af anmeldelsen af kultspillet HER

Læs også: Spillet du bliver glad i låget af

Læs også: Gamere i chok: Sex-minispil fjernet

Læs også: Roccat Kone Pure - Hardwareanmeldelse

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere