Folk er bange for Starcraft

Men nu er der hjælp at hente, hvis man lider af frygt for at blive til grin, lover manden bag spillet

StarCraft 2 er frygtindgydende i multiplayer, men det vil Blizzard gøre noget ved i Heart of the Swarm. Vi ser nærmere på begrebet 'ladder anxiety'... (Foto: Eurogamer.dk)
StarCraft 2 er frygtindgydende i multiplayer, men det vil Blizzard gøre noget ved i Heart of the Swarm. Vi ser nærmere på begrebet 'ladder anxiety'... (Foto: Eurogamer.dk)

For mange hundrede tusinde mennesker er det naturligt, at StarCraft 2 er et ultrasvært, hardcore multiplayerspil, bygget til sydkoreansk eSport med lynende hurtige reflekser. Men for andre, der oftest bare er ganske normale fans af RTS-strategi, er mødet med spillets multiplayerfunktioner frygtindgydende.

De lider af 'ladder anxiety', angsten for at træde op på rangstigen og vurdere sig selv i forhold til andre. Det er dem, der ganske vist har mod på at spille mod andre mennesker, men som ikke tænder på at kæmpe sig til tops og blive totalt nedgjort af stærkere modstandere.

Læs vores Starcraft-dækning her

Heldigvis for dem vil Blizzard bruge den martsaktuelle udvidelsespakke, StarCraft 2: Heart of the Swarm, på at indføre nye tiltag, der skal gøre det nemmere at kæmpe mod 'ladder anxiety'.

- En af vores største udfordringer med StarCraft 2 har været, at spillet er skabt til eSport, men at det ikke kun er et eSport-spil. Når jeg tænker tilbage på, hvordan jeg har oplevet eSport-spil, også før det første StarCraft udkom, har det tit været en oplevelse af forvirring og overrumpling af alle nyhederne om eSport, udtaler Chris Sigaty til Eurogamer. Han er production director bag StarCraft-serien.

- 'Ladder anxiety' er et udtryk, som vores community har opfundet. De fortæller os, at hver gang de træder ind i spillet, er de meget nervøse for at rykke op i Gold eller ned i Bronze. Den slags er bestemt ikke meningen. Det sjove i StarCraft 2 er, at det er spil om at forbedre sine evner. Når du ser tilbage på dine første spil, vidste du sikkert ikke, at du skulle blokere rampen til din base eller hyre nok arbejdere til at få en økonomi op at køre, uddyber han.

Læs også: To store spilhjemmesider lukker

Blizzards kamp mod 'ladder anxiety' betyder, at holdet vil bygge en stribe nye funktioner ind i Heart of the Swarm, der udelukkende har til hensigt at øge folks interesse i multiplayer. Den vigtigste er en ny 'Training Mode', hvor du kan spille forskellige scenarier med hver enkelt race. De bliver gradvist sværere og tvinger dig til at lære teknikker, der er vigtige for at vinde på onlinescenen. I første bane skal du eksempelvis samle ressourcer og opbygge en økonomi.

- Det begynder i det små. Du spiller første Terran-bane og skal bare gøre som der bliver sagt. Hvis det ikke lykkes første gang, bliver du bare ved, indtil det lykkes dig at klare opgaven. Tingene kommer hurtigt op i gear og bliver mere teknisk, når du kommer til anden bane. I tredje bane er du klar til at kæmpe mod en menneskelig modstander, der lige er trådt ind på rangeringssystemet. Du kan også bare kæmpe mod computere, forklarer Sigaty.

Læs resten af artiklen her

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere