Spilinterview: Når naturen slår tilbage

Interview med manden bag Sony’s store satsning Last of Us

Vi stiller skarpt på Naughty Dogs dystopiske fremtidssamfund.
Vi stiller skarpt på Naughty Dogs dystopiske fremtidssamfund.

Vi mødte The Last of Us' kreative ankermand Neil Druckmann under vores besøg hos Naughty Dog i Los Angeles, Californien, hvor vi også fik lov at spille en halv time lang demo af den ventede PS3-eksklusiv.

Vores omfattende preview er en god optakt til nedenstående interview, hvor Druckmann forklarer stort og småt om spillet, fra inspirationskilder til balancering af spilmekanikken.

- Hvordan vil du, helt kort, beskrive the Last of Us?

- Det er svært, faktisk. The Last of Us er et spil om ekstrem kontrast. Det er en beskrivelse af en dyster fremtid ødelagt af en forfærdelig virus, men det handler i virkeligheden ikke om dette. The Last of Us handler om, hvordan en ekstrem verden som denne på én og samme tid får det bedste og værste frem i mennesket. Hvordan nogle er villige til at sætte livet på spil for at redde andre, mens andre reduceres til modbydelige primater i forsøget på egen overlevelse. I denne verden får vi begge sider at se, Joel, den barske overlever, og Ellie, den uskyldige pige der kun kender verden i post-apokalyptisk form.

- Så det er et spil om post-apokalypsen?

- The Last of Us er et spil om Joel og Ellie. Et spil om det bånd, de to knytter i løbet af deres rejse.

Se også: Skydespil og våbenindustri -- En uhellig alliance?

- Hvorfor valgte i et post-apokalyptisk USA, med Boston som startbase, til spillets univers?

- I vores forsøg på at skabe en troværdig post-apokalypse, faldt valget hurtigt på Boston, USA. Vi forestillede os, hvordan regeringen ville kunne inddele de forskellige stater som karantænezoner, dette for at mindske spredningen af svampeinfektionen, samt for at redde det resterende af befolkningen.

- Dette ville angiveligt fungere et stykke tid, men som zonerne går tør for forsyninger vil indbyggerne begå oprør og zonerne langsomt forsvinde. Militæret ville derefter tage over og styre løjerne med hård hånd. Boston var perfekt, dette fordi man kan forestille sig, hvordan forsyninger kunne sejles ind fra oversøiske destinationer. Derudover, fordi vi gerne vil fortælle en rejsehistorie, der strækker sig på tværs af USA, er Boston et godt udgangspunkt.

Se også: At kalde vores næste spil Mass Effect 4 ville være en bjørnetjeneste

- Post-apokalypse synes at være et særligt populært emne inden for computerspilmediet. Vi har set en del titler de senere år, I Am Alive, Deadlight og Fallout for at nævne nogle få. Hvad er det ved mennesket fald der fascinerer spiludviklere og spillere verden over?

- Og historiefortællere ligeså. Vi er kun inspireret af spil, men også af film, bøger og tegneserier. For at svare på dit spørgsmål, derfor, lad mig da fortælle om en af hovedinspirationerne til spillet, bogen City of Thieves.

- City of Thieves er historisk fiktion. Den handler om to overlevende fanget i Leningrad under 2. verdenskrig. Eftersom byen er under angreb, kommer der ingen nye forsyninger. Derudover er der udgangsforbud om natten, hvilken hvis du bryder får dig skudt. Universet, dermed, er post-apokalyptisk af natur, men samtidig del af vores historie.

- Det fascinerende ved sådan et univers er det faktum, at det udløser menneskets potentiale, dette på godt og ondt. Hvad enten det er folk, der praktiserer kannibalisme for egen overlevelse eller det er mennesker, der uselvisk hjælper hver en sjæl, de støder på. Fordi verden i en sådan ekstrem situation tilføjer så meget pres på individet, får du det bedste og værste i folk at se. Og endnu bedre, indtil du står i en sådan situation, ved du faktisk ikke, hvem du er.

Se også: Anmeldt for brud på fysikkens love her

- Post-apokalypse er i virkeligheden bare en katastrofe på lige fod med lignende historiske begivenheder. Tilgår du den fra et karaktermæssigt synspunkt, og det spændende bliver at se, hvilke valg de tager under så ekstreme omstændigheder.

- Hvordan projicerer du denne filosofi over til spildesignet?

- Det er en kombination af alle aspekter. Det starter med historien; hvem er Joel, og hvordan har han handlet inden spillets start. Derefter, når spilleren har kontrol over ham, hvordan handler han så? Hvordan vælger spilleren at handle, når det gælder eget og Ellies liv? Tilsvarende, hvordan handler Ellie, når det gælder om at redde Joel?

- Grundet være interaktivt er spilmediet fantastisk til at vække disse stærke følelser hos folk, der oplever spillet, simpelthen fordi du selv må træffe et valg. Du kan føle ubehaget ved et valg på en måde, ingen andre medier kan gengive.

Se video: Nvidias Project Shield i aktion her

- Jeg har ladet mig fortælle, at I under skabelsen af spillets univers undersøgte, hvordan en moderne byinfrastruktur ville reagere, hvis en viral katastrofe som denne indtraf. Er det sandt?

- Ja. Under vores research stødte vi på fænomenet Ruin Porn [ødelæggelsesporno, red.], som kort fortalt går ud på at besøge forladte, ødelagte områder og dele billeder af disse med andre via internettet. Her ser man bl.a. hvordan, når tagrender på huse tilstoppes, begynder vandet at hobe sig op. Når der er for meget vand, begynder taget af tage skade. Når taget er tilpas mørt, begynder regnen at sive indendørs. Materialerne bliver ødelagt og forfald er uundgåeligt.

- En af projektets øvrige inspirationskilder er bogen The World Without Us. I den beskriver forfatteren skridt for skridt, hvordan moderne byer forfalder over tid, og hvor lang tid der ville gå. Som eksempel nævner han New Yorks undergrund. På daglig basis tømmes denne for vand, og ophørte dette, ville hele undergrunden være oversvømmet i løbet af to tage.

- Det er eksempler som disse, der inspirerede og mindede os om, hvordan vi mennesker konstant må bekæmpe naturen for at holde vores byer fungerende. Vi tænker ikke over det i dagligdagen, fordi alle disse mennesker løser opgaverne for os, men forsvandt disse nogensinde, ville naturen hurtigt vinde det tabte tilbage.

Læs resten af interviewet her

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere