NSA har sendt agenter ind i Warcraft og Xbox Live

Efterretningstjenester har plantet agenter i World of Warcraft og opsnappet private samtaler fra Xbox Live

Lækkede dokumenter afslører, at NSA overvågede gamere i blandt andet World of Warcraft. (Foto: Damian Dovarganes/AP)
Lækkede dokumenter afslører, at NSA overvågede gamere i blandt andet World of Warcraft. (Foto: Damian Dovarganes/AP)

Amerikanske og engelske spioner har været i stand til at monitorere samtaler i spil som World of Warcraft og lytte med på private samtaler i Xbox Live-chatten. Det har lækkede memoer afsløret.

Den sidste stribe af dokumenter fra den kendte 'whistleblower' Edward Snowden, blev offentliggjort i går af den engelske avis The Guardian, og belyste efterretningstjenesternes stigende interesse i online-spil som kommunikationsmiddel.

En memo fra september 2008 fra GCHQ, der varetager den engelske overvågning af kommunikation, indikerer at bureauet 'succesfuldt var i stand til at lytte med på samtaler mellem spillere i Xbox Live, står det skrevet i artiklen.

Læs også: Verdens smukkeste racerspil lige nu

NSA-agenter blev plantet i spil som World of Warcraft og Second Life for at overvåge brugere og ekstrahere informationer omkring deres 'vennelister og interaktioner'.

Spil 'er en mulighed!', skrev en analytiker, og tilbyder et alternativ 'mål-rigt kommunikationsnetværk' i forhold til de mere traditionelle metoder af kommunikation. Spil blev betragtet som et sted, hvor mål kunne gemme sig 'usynligt for det blotte øje'.

Dokumentet fra 2008 beskrev NSA's 'massive indsats' for at overvåge gamere ved hjælp af 'udnyttelses-moduler' til brug i sammenhæng med både Xbox Live og World of Warcraft.

Indsatsen blev ført an af bureauets engelske Menwith Hill-base i det nordlige Yorkshire, og brugte World of Warcraft-metadata til at forbinde 'brugere, karakterer og klaner' med potentielle mål.

Læs også: Sådan ser det ud når man bygger i EverQuest Next Landmark

Interessant nok viser ingen af de lækkede dokumenter noget bevis på, at overvågningen på nogen måde hjalp med at hindre terror-aktioner - eller at terrorgrupper overhovedet gør brug af tjenesterne.

Det er endnu uvist, hvordan efterretningstjenesterne var i stand til at få adgang til de forskellige spil, hvor mange menneskers private samtaler og data, der er blevet tilgået, og om overvågningen stadig finder sted.

En talsmand for GCHQ kunne hverken 'be- eller afkræfte' artiklens indhold, men forsikrede offentligheden om, at det britiske agenturs handlinger blev udført i 'overenstemmelse med de gældende love og regler, der sikrer at agenturets aktiviteter er autoriserede, nødvendige og af passende format, og at det foregår under skrap kontrol fra udenrigsministeren, de nedsatte kommisioner, der varetager efterretning og opsnapning af information, og komiteen for 'Intelligence and Security'.

Både spiludvikleren Blizzard Entertainment, skaberne af det anerkendte World of Warcraft, og Microsoft har meldt ud, at hvis en overvågning har fundet sted, var det uden deres kendskab og tilladelse.

Læs også: The Dex: Pokémon helt ned til de mindste detaljer

Microsoft har nu talt åbent imod regerings-overvågningen af sine kunder i samspil med andre giganter indenfor industrien som Google, Yahoo, Facebook og Twitter ved at underskrive et dokument med fælles forfatterskab kaldet 'Global Government Surveillance Reform'.

Fem-punkts-planen, der har til formål at stoppe den invasive masse-overvågning, kræver en begrænsning af regeringers mulighed for at indsamle information, og opmuntrer til større kontrol af agenturer, der benytter sig af den slags overvågning.

Læs også: Gran Turismo 6 – Anmeldelse

Firmaerne kræver også forøget gennemsigtighed fra regeringer med henblik på kravene til sikkerheds-agenturerne, og en større respekt for strømmen af fri information.

- Folk vil ikke bruge teknologi, de ikke har tillid til, sagde Microsofts juridiske chef Brad Smith.

- Regeringer har sået tvivl ved denne tillid, og regeringer bliver nødt til at hjælpe med at genoprette den.

0 kommentarer
Vis kommentarer