Her er spillet, Tom Clancy ville have elsket

Command: Modern Air Naval Operations er en slags åndelig efterfølger til Harpoon

Her ses Vietnam-krigen for fuld udblæsning. (Screenshot: Eurogamer.dk)
Her ses Vietnam-krigen for fuld udblæsning. (Screenshot: Eurogamer.dk)

Anmeldelse (Antal stjerner):

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Command: Modern Air Naval Operations er udsprunget af fan-miljøet omkring det legendariske søkrigsspil Harpoon som blandt andet er kendt for at have inspireret Tom Clancy til at skrive Jagten på Røde Oktober.

Ligesom Harpoon er Command en hardcore realtime operationel og taktisk simulering af søkrig.

Databasen indeholder relevante enhedstyper fra begyndelsen af 1950'erne og ind i nærmeste fremtid, hvor man kan afprøve våbensystemer, der endnu ikke er helt operationelle, som for eksempel F-35 flyet.

Spillet kommer med en kraftfuld scenario-editor, der i skrivende stund allerede har kastet 65 community-udviklede scenarier af sig.

Læs også: De 10 fedeste fly i computerspil

I Command kan man som virtuel admiral udkæmpe alle mulige virtuelle slag – lige fra konflikt mellem Kina og Taiwan, det første søslag, hvor der blev brugt missiler (mellem Israel og Syrien i 1973), eller nogle af de mange Koldkrigsscenarier fra 1970’erne og 1980’erne.

Der er også mulighed for at sidde i admiralens stol under Falklandskrigen, for at se om man ligesom englænderne mod alle odds kan vinde krigen mod Argentina.

Fuldblods-computerspil
Det vigtigste, der er sket i Command i forhold til Harpoon, er ikke noget, du som spiller umiddelbart kommer til at mærke noget til - ikke de første mange timer med spillet. Det er sket under kølerhjelmen helt inde i spillets kerne. Command er nemlig i modsætning til Harpoon et computerspil. Hvor Harpoon var et brætspil, der blev afviklet på computer, er Command et fuldblodscomputerspil.

Det betyder, at ting som simulering af sonar og radar tager udgangspunkt i en matematisk model og ikke terningkast. Det skulle efter sigende gøre slutresultatet mere realistisk, selvom det som sagt ikke er noget, man lige lægger mærke til, når man begynder at spille Command.

Læs også: Retrospektiv: 200 års krigspil

Kernen i Command er databasen og den måde elementerne interagerer med hinanden på, og det aspekt af spillet er noget nær perfekt.

Reste er spillerens arbejdsredskaber: Interfacet, menustrukturen, muligheder for at styre med enhederne på kortet ... Og her lader Command noget tilbage at ønske.

Det slår alvorlige skår i illusionen om at være Task Force-chef, når man flytter enheder rundt, som om man spillede Starcraft. Andre ting som opsamling og afhentning af specialstyrker fra landjorden er også kluntet implementeret.

I det hele taget er landstyrker kun sporadisk implementeret, men det kan man dårlig tillade sig at klage over, når det nu er et spil, der primært handler om søkrig, men man gør det alligevel. Mere vil have mere.

Har man den mindste interesse i genren, så er det da en titel, der bør købes. Uden tvivl.

Læs hele anmeldelsen her

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen