Top 5: Indiebølgen raser i 2013

Dødsstraf, hackere og brud på fysikkens love - vi ser på fem af de mest interessante kommende indiespil i 2013

Vi ser på fem af de mest interessante kommende indiespil i 2013.
Vi ser på fem af de mest interessante kommende indiespil i 2013.

Jonathan Blow er manden bag dette hemmelighedsfulde nye spil.

Vi kender ham som geniet bag det hjernevridende megahit Braid, men også som den notoriske forum-lusker, der hele tiden poppede ind og fortalte folk, hvad de skulle mene om spillet. I Indie Game: The Movie fortæller Blow om, hvor skuffet han blev over folks reaktioner på spillet.

Braid, der i øjeblikket har en score på 93 ud af 100 mulige på Metacritic, der jo som bekendt tager gennemsnittet af næsten samtlige anmeldelser på nettet, var en stor succes, men ikke på den måde, dets skaber ønskede.

Blow er en mand, der søger mere end bare at skabe spændende gameplay. han søger dybere mening, og det er prisværdigt, selv om han tilsyneladende ikke er god til at lade folk danne deres egen mening efterfølgende.

Han har selv taget konsekvensen af reaktionen på Braid, og holder virkelig kortene tæt ind til koppen med sit nye udspil, The Witness. På overfladen vækker spillet minder om storklassikeren Myst, da spilleren skal navigere rundt på en lille ø og løse forskellige gåder i det omgivende miljø.

I skrivende stund skulle der være over 500 gåder at løse, men vi ved ikke meget mere, end at spilleren kan manipulere med selve terrænet i spillet. Til gengæld ser spillet ganske smukt ud, og Blow har annonceret, at der stadig ikker nogen, der kender "hjertet" i spillet.

Om det er en gameplaymæssig ting, som tidsmanipulationen i Braid, eller en historiemæssig ting, ved vi ikke, men vi glæder os til at finde ud af det, når spillet udkommer senere på året.

Der er ikke frigivet officielle videoer fra spillet endnu, men herunder kan du se, hvordan øens udseende har udviklet sig.

Se videoen fra Indiegame: The Movie her

Hvis jeg siger Notch, så siger du nok Minecraft. Bag dette nick gemmer der sig selvfølgelig Markus Persson, ejeren af Mojang, som leverede indiegenrens allerstørste succes succes til dato.

Men hvor tager man hen efter det? Notch lader selv til at mene, at svaret er at tage ud i rummet. 0x10c, udtalt "ten to the see", er på papiret en drengedrøm, der bliver til virkelighed.

Du skal flyve rundt i dit eget rumskib langt ude i det kolde rum, og i lighed med Minecraft bygger gameplayet på, at du skal indsamle ressourcer og selv bygge videre på skibet eller reparere det. Du kan styre dit eget skib og endda kæmpe mod andre spillere, men Notch har udtalt, at spillet handler mere om at overleve.

Universet er på randen til ødelæggelse, og der lurer masser af farer derude, som fx sorte huller, der kan ødelægge dit skib. Den største opgave er derfor at holde dit skib intakt.

0x10c er tænkt som endnu et spil i "emergent gameplay"-bølgen, som Minecraft selv mere eller mindre kickstartede. Du skal altså primært selv skabe din oplevelse, men det har bestemt også vist sig at være noget, som folk har interesse i.

Spillet giver jo mulighed for at udleve den ultimative drengefantasi (og sikkert også pigefantasi for fleres vedkommende), nemlig at være rumkaptajn og sammensætte et rumskib helt efter eget ønske.

Spillet skulle også indeholde et avanceret økonomisystem og en multiplayerdel, og når man lægger de to ting sammen, kommer man jo til at tænke på spil som Elite, og det er bestemt ikke tosset.

Se med i videoen her

I sin nuværende form er spillet 0x10c pænere end Minecraft, men det ligner stadig noget fra midten af halvfemserne.

Hvis vi kender Notch ret, så skal det nok vise sig at være en anden sag i aktion, når det bliver færdigt (hvilket vi kun kan håbe på bliver i år).

Se resten af Top-5 listen over indiespil i 2013 her

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere