Sæt ild til din iPad

Eurogamer anmelder Ipad-spillet Little Inferno, der handler om at sætte ild til ting. En enkel præmis, som giver basis for et originalt spil

Little Inferno til iPad er et af årets mest interessante indiespil. (Foto: Eurogamer)
Little Inferno til iPad er et af årets mest interessante indiespil. (Foto: Eurogamer)

Hvad er originalitet efterhånden? Alt er efterligninger af alt, kopier af kopier, indtil originalen ikke længere kan skelnes, og man igen forledes til at tro på innovationens kraft, selv om den i virkeligheden bare er tale om et spøgelse, der daterer helt tilbage til første gang, mennesket selv fandt på noget og havde udviklet den mentale kapacitet til at huske det, så der kunne arbejdes videre uden at starte forfra igen og igen.

Pyromani - det kan vi lide
Det er basis for fremskridtet, men vi er nået til et punkt, hvor viden lagres så effektivt og i så store mængder, at vi næsten aldrig kan finde noget, vi virkelig ikke har set før. Og selv hvis vi TROR, vi ikke har, så kan vi som regel smadre denne illusion med det uudforskede territoriums galge og skafot, bedre kendt som Wikipedia og Google. Bødlen ligger klar på din smartphone, klar til at henrette illusionerne i oplysningens tegn. Der er ikke længere drager på den anden side af landkortets grænser, intet terra incognita. Og når man nu er godt på vej til at vikle sig ud i en intetsigende brandtale med tvivlsomme romerske metaforer, så ender man pludselig med at sidde og spille et spil på sin iPad, der kun handler om at brænde ting i en kamin. Bang, lyn fra en klar himmel.

Se flere billeder af Inferno her

Hvorfor har ingen tænkt på det før? Ja, måske er pyromani ikke er det mest velansete tema, men det har jo alle dage været fascinerende at se på flammer, der langsomt æder ting i en kamin. Vi kan takke indiebølgen for, at der findes udviklere, som indser den slags og tør gøre brug af det, og Little Inferno er virkelig et spil, der er meget glad for at referere til sig selv som en del af den uafhængige spiludvikling.

'100 % indie - skabt af 3 gutter, intet kontor, ingen udgivere, ingen finansiering' står der på spillets Steam-side, som om 'indie' var lig med prima argentinsk oksekød eller foie gras af den lækreste, mest dyreplagende kaliber.

Vi forstår dog godt, hvorfor spillet er stolt af sin stamtavle. Udviklerne kalder sig Tomorrow Corporation, og bag dette navn gemmer Kyle Gray, Kyle Gabler og Allan Blomquist sig. De tre herrer har tidligere arbejdet på det velansete Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure og megahittet World of Goo, og man kan virkelig genkende de kunstneriske stilarter fra begge spil, dog klart mest sidstnævntes dystre, men komiske univers.

Læs resten af anmeldelsen her

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere