Anmeldelse: Så godt er det nye Gran Turismo 6

Gran Turismo-serien er nået til nummer seks, og det med en udgivelse, der er klart bedre end forgængeren, men måske bare er et pitstop inden 7'eren

Der er arbejdet med køreoplevelsen til Gran Turismo 6, og det kan mærkes. Til gengæld er der fortsat nogle bump på vejen, som man endnu ikke har fået glattet ud.
Der er arbejdet med køreoplevelsen til Gran Turismo 6, og det kan mærkes. Til gengæld er der fortsat nogle bump på vejen, som man endnu ikke har fået glattet ud.

Gran Turismo 6
PlayStation 3

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

På trods af al virakken om den nye PlayStation 4 er der ingen grund til at glemme forgængeren, PlayStation 3. Den lever og har det godt. Faktisk er det en konsol, der, trods overhalet af en yngre model, stadig kan mønstre nye eksklusivtitler.

Et af de mest interessante her op til jul er Gran Turismo 6. En serie-klassiker, der har været tæt knyttet til PlayStation siden første udgivelse i 1997.

Nu rammer 6'eren med et endnu større antal biler og baner end nogensinde før. Uden at tælle efter, så sælger spillet sig på 1200 forskellige biler, hvilket i sig selv sikrer en hel del timers underholdning, hvis man vil forsøge at komme bag rattet på hver og en. Flere meldes i støbeskeen, for mere end 20 forskellige bilproducenter har skabt specialbiler til spillet, og de vil løbende blive gjort tilgængelige for spillerne.

Er spillet så overhovedet så langtidsholdbart, at man når at få glæde af de nye biler? Til det er svaret både og. Hardcore Gran Turismo-fans vil kunne finde noget at glæde sig over, men undervejs også løbe ind i nogle frustrationer. Nye fans kan til gengæld godt starte her.

Der er fortsat masser at hente for både bilnørderne og alle os andre, der bare er glade for at kunne trykke speederen i bund uden at skulle spekulere i brændstoføkonomi eller stærekasser. Mulighederne for at justere på sine biler er mangfoldige, og rækker ud over, hvad selv den største entusiast ville rode sig ud i hjemme i garagen, men nok så afgørende, så er det ikke en nødvendighed for at få nogle succesoplevelser.

Heri ligger et godt skifte fra forgængeren, der var en svært tilgængelige og en lettere uoverskuelig størrelse, hvilket truede med at gøre spillet til noget, der henvendte sig til de tålmodige og indforståede, men samtidig skræmte nybegyndere væk. De kan så i stedet prøve igen og starte med 6'eren, for det er blevet mere tilgængeligt. Dog med nogle uventede kortslutninger undervejs.

Eksempelvis virker det ikke umiddelbart forståeligt, at man som udgangspunkt får muligheden for at 'køre igen', når man har gennemført den første af flere baner i en serie. Det burde være oplagt, at man vil køre næste bane, men det kræver faktisk, at man skal tilbage gennem hovedmenuen. Eller hvorfor man eksempelvis skal igennem et betragteligt antal fortænkte tests for at opnå sine kørekort. Det er ikke fordi, at man nødvendigvis skal droppe dem, men de må kunne gøres mere underholdende.

Om man er tilhænger af, at skulle 'føres ind' i spillet eller bare bliver kastet direkte ind i en racer, er en smagssag. Gran Turismo vælger førstnævnte, hvilket måske vil frustrere de mest utålmodige. Til gengæld vil nye kørere føle, at de vokser med spillet.

Indbyggede kaffepauser
Spillet byder på både mulighed for hurtigt afviklede løb, og en karriere-mode, hvor man stille og roligt bygger sig op fra de små biler, mindre baner og mere overkommelig modstand til nogle væsentligt større udfordringer. Undervejs er der mulighed for at teste sig selv i mindre opgaver, der betegnes som kaffepauser. Her kan man blandt andet teste evnen i at nå 300 væltede kegler på kortest tid. Det er også muligt at teste, hvor langt man kan køre på en liter benzin. Fine og anderledes minispil, der giver variation, og som man faktisk burde have ladet sig inspirere af, da man lavede de førnævnte køretests.

Ud over volumen i spillet, så er der lagt vægt på grafikken. I særdeleshed bilerne står stærkt, og selvom der så måske er slækket en anelse på omgivelserne, hvilket kan skyldes, at man trods alt er begrænset af mulighederne i PlayStation 3, så er replay af et løb faktisk blevet noget, der er værd at se på.

 

Det er ikke fordi, at udviklerne har overset grafikken på natur, baner og bygninger. De er flotte, og der er forsøgt at ramme noget, der ligner virkelighedens baner og byer. Også sollys og nattehimmel er forsøgt ramt så præcist som muligt. Det ser godt ud - uden at man bliver blæst omkuld. Spørgsmålet er dog om ikke roserne rent faktisk havde været større, hvis spillet var kommet ud, før nogen havde set, hvad der muligt på PlayStation 4. Når man nu har haft fornøjelsen af begge konsoller, så kan man godt føle, at der stadig opgraderingspotentiale på det grafiske.

Måske ikke helt overraskende, så er GT7 da også allerede i støbeskeen. I bedste fald kommer den ud allerede til næste år. Det bliver i så fald til PlayStation 4, og er man indehaver af både en PS3 og en PS4, så er der måske grund til at slå koldt vand i blodet. Tager Polyphony udgangspunkt i 6'eren, ligger lidt mere til på grafikken i omgivelserne rundt om banerne samt rydder et par af irritationsmomenterne væk, så ser det meget lovende ud.

Plusser og minusser
Gran Turismo 6 skal dog ikke bedømmes på sit potentiale.

Der er gået tre år, siden Gran Turismo 5 kom på gaden, og på tre år skal der kunne mærkes en opgradering. Det kan der for så vidt også, men som nævnt er der fortsat bump på vejen.

 

Det er glædeligt med et langt større indhold af baner og biler, hvor man dog gerne havde kunnet gå mere på opdagelse i og omkring dem, for det er trods alt de færreste af os, der kommer i nærheden af så mange lækre racere i virkeligheden. Grafikken omkring særligt bilerne er opløftende, den noget mere brugervenlig tilgang trækker også op og så er der optimeret på selve køreoplevelsen, hvor der kan mærkes forskel på både biltyper og vejrforhold, ligesom at det rent faktisk gør en forskel, hvis man justerer på sin bil.

At der rent faktisk er tænkt i alternative køreoplevelser, hvor det mest ekstravagante er muligheden for at køre rundt med en månebil på Månen, forlænger spillets levetid.

Til gengæld er der så også fortsat basis for forbedringer. Blandt andet på spillets AI. Uanset om man starter karriere eller køre enkeltløb, så virker det ikke altid som om de andre på banen er begavet med flere års erfaring. Til gengæld kan man jo så i stedet vælge at udfordre vennerne.

Kollisioner er tilsyneladende fortsat en udfordring, for selv potentielt voldsomme sammenstød har ikke markant indflydelse på bilen, og når først man opdager det, så kan man i lettere stockcarstil udnytte det til sin fordel.

Der må også gerne optimeres endnu mere på logikken omkring navigationen rundt i menuerne, og giv så lige hele kørekortsdelen en overhaling.

Samlet set er der dog stadig flere plusser end minusser.

Vi er endnu et stykke fra at kunne sammenligne det med en egentligt køretur på eksempelvis Silverstone med kroppen presset bagud i sædet og vibrationerne i vejoverfladen, der forplanter sig op gennem ben, bagdel og ryg. Når det er sagt, så er det samlet set en fornøjelse at sætte sig bag controlleren og demonstrere, at man har mindst lige så meget potentiale som Kevin Magnussen ...

0 kommentarer
Vis kommentarer